کد خبر: 360776
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اتمام حجت مجلس با دولت/ رئیسی باید دو وزیر معرفی کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه استیضاح به معنای برگزاری جلسه محاکمه نیست بلکه فرصت بسیار مناسبی برای دولتمردان به منظور دفاع از عملکردشان است؛ می گوید: اگر عملکرد وزرا نمایندگان را قانع کند، ماندگار می‌شوند، در غیر این صورت برکنار خواهند شد.

اتمام حجت مجلس با دولت/ رئیسی باید دو وزیر معرفی کند

به گزارش اقتصاد آینده نیوز/راضیه احمدوند/لطف الله سیاهکلی  با اشاره به مهلت دو ماهه مجلس به دولت برای تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه و احیای وزارت بازرگانی و همچنین معرفی دو وزیر، اظهار کرد: باتوجه به اینکه تعداد افرادی که به استیضاح وزیر صمت رای داده بودند، از حد نصاب بالاتر بود و قرار بود این استیضاح در صحن مجلس اعلام وصول شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز با اشاره به اینکه مجلس به این نتیجه رسیده است که سید رضا فاطمی امین توانایی اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارد. گفت: در این مدت وزیر صمت نتوانسته است در ارائه برنامه‌هایش، نمایندگان مجلس را قانع کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره توجیه دولت برای ناکارآمدی وزیر صمت گفت: دولت و قبل از آن مجلس به این نتیجه رسیده بودند که برخی از وزارتخانه‌ها آنقدر بزرگ هستند که وزرا از پس اداره کردن آن‌ها برنمی‌آیند. آقای رئیسی به ما گفتند چون این وزارتخانه قرار است به دو بخش تقسیم شود، بنابراین فعلاً دلیلی برای استیضاح وزیر صمت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما درصدد اصلاح امور وزارت صمت به ویژه موضوع تنظیم بازار کالاها و خودرو بودیم، بنابراین طرح استیضاح وزیر صمت کلید خورد، اضافه کرد: دولت پیام مجلس مبنی بر اینکه اداره این وزارتخانه با وزیر کنونی امکان‌پذیر نیست را دریافت کرد.

سیاهکلی با توجه به اینکه هیات دولت با احیای وزارت بازرگانی موافقت کرده است، خاطرنشان کرد: اکنون که ایده مجلس اصلاح وزارتخانه است، دولت هم به دنبال اصلاح وزارت صمت است، این موضوع موجب شد دولت خواستار فرصتی باشد تا در نخستین زمان ممکن با ارائه لایحه‌ای دوفوریتی، بستر اصلاح وزارت صمت را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هدف ما از استیضاح وزیر صمت، سیاسی نبود، تصریح کرد: مردم نقطه نظراتی درباره نابسامانی بازار، گرانی روز افزون محصولات صنعتی به ویژه خودرو که به کالایی مهم و اساسی برای مردم تبدیل شده است، داشتند که ما نیز این موضوعات را قبول داشتیم و مطمئن هستیم با این تغییر رویکرد دولت و دریافت پیام مجلس، اصلاحات هرچه سریعتر انجام شود.

به گفته سیاهکلی، استیضاح به معنای برگزاری جلسه محاکمه نیست و استیضاح یعنی توضیح خواستن از وزیر. در واقع، شخص وزیر باید فعالیت‌ها و اقدامات خود درباره محورهای استیضاح را تشریح کند، بنابراین استیضاح فرصت بسیار مناسبی برای دولتمردان به منظور دفاع از عملکردشان است، ضمن اینکه اگر عملکرد آن‌ها، نمایندگان را قانع کند، ماندگار می‌شوند، در غیر این صورت برکنار خواهند شد.

وی به بیان اینکه از مهلت دو ماهه مجلس به دولت یک ماه گذشته است. تاکید کرد: در صورت عدم معرفی دو وزیر برای وزارتخانه های مورد نظر، استیضاح باز هم به جریان خواهد افتاد.