کد خبر: 377743
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

معاون وزیر کشور: معطلی زائران اربعین در مرزها به نیم ساعت کاهش یافت

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سید مجید میراحمدی روز سه‌شنبه در حاشیه نشست ستاد اربعین در گفت و گو با خبرنگاران درباره دستاوردهای اربعین امسال گفت: امروز نخستین جلسه جمع بندی ستاد  مرکزی اربعین برگزار و نتایج مجموعه اقدامات این ستاد و دستگاههای ذی ربط برای خدمات رسانی به زائران بررسی شد.

دبیر شورای امنیت افزود: مهمترین مسأله‌ای که برای دست اندرکاران ستاد اربعین، موکب داران و زایران اهمیت داشت، قضاوت رهبر معظم انقلاب درباره عملکرد آنها بود که ایشان تاکید کردند امسال باشکوه ترین مراسم اربعین را نسبت به سال‌های گذشته شاهد بودیم؛ این بیانات عالی‌ترین و شوق‌آفرین‌ترین تعبیر برای دست اندرکان اربعین بود و از این رو از اظهار لطف و محبت رهبری قدردانی می کنیم.

میراحمدی با بیان اینکه در جلسه امروز نقاط ضعف و قوت مراسم امسال بیان شد، اظهار داشت: امسال در اعزام زائران با مسأله گرما روبرو بودیم و برنامه‌ریزی ما در این زمینه به خوبی انجام شد و جواب داد و حتی یک نفر فوتی ناشی از گرما را نداشتیم.

رییس ستاد مرکزی اربعین افزود: میزان ماندگاری مسافران در پایانه های مرزی هنگام بازگشت که در گذشته حتی به ۲۴ ساعت هم می‌رسید، امسال به کمتر از نیم ساعت کاهش یافت و میزان فوتی‌ها در مقایسه با دوسال گذشته کم شده بود و براساس نظرسنجی‌ها میران رضایتمندی مردم از مراسم امسال خوب اعلام شده است.

میراحمدی خاطرنشان کرد: البته اشکالاتی هم مطرح بود از جمله چند ساعت ازدحام در مرزها که به خاطر سلامتی زائران اعلام کردیم که مردم به مرزها مراجعه نکنند. منشأ این اشکال ما نبودیم بلکه طرف عراقی بود که ورودی آنها متناسب با خروجی ما نبود.

وی یادآور شد: حمل و نقل هم در عراق دچار مشکلاتی بود که باید این مسأله را برای سال آینده پیش‌بینی کنیم. همچنین خدمات دهی به زائرانی که سفر خود را زودتر شروع کردند، ضعیف بود. البته همزمان با شروع سفر اربعین، حکومت نظامی در عراق اعلام شد و همین مسأله موجب شد که موکب داران ما نتوانند امکانات خود را به عراق منتقل کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که ایجاد ستادی شبیه ستاد اربعین در عراق تا چه حد به حل مشکلات کمک می‌کند، تصریح کرد: به طور قطع موثراست. امسال مشاور وزیر کشور عراق مسئول مراسم اربعین بود اما میزان مداخله دولت عراق در موضوع اربعین بسیار پایین بود.

معاون وزیر کشور گفت: دولت عراق می‌گوید مراسم اربعین مربوط به مردم عراق است اما به تدریج متوجه شده‌اند که مداخله دولت هم باید بیشتر باشد. از ایجاد چنین ساختاری در عراق استقبال می کنیم تا مسایل اربعین را به سرعت با هم مطرح کرده و حل کنیم.