کد خبر: 382113
۰
۰
نسخه چاپی

معاون وزیر میراث فرهنگی: سمنان نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر شالبافیان شامگاه شنبه در نشست تخصصی جاده ابریشم با حضور «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در استانداری سمنان افزود: تلاش های انجام شده توسط سفیر جمهوری خلق چین به منظور توسعه گردشگری بین ایران و چین بعد از همه گیری کرونا قابل قدردانی است.

سمنان، قزوین و نیشابور، شهرهایی بودند که ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی آنها بررسی شد تا مطابق با الگوی «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» باشد تا یکی از آنان در کنار ۲۰ شهر خارجی و ۲۰ شهر چینی تجربه همکاری در فضای بین‌المللی در قالب «ائتلاف شهرهای جاده ابریشم» را داشته باشند.

معاون وزیر میراث فرهنگی: سمنان نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم شد

 وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی های خوبی بین ۲ کشور از جمله لغو روادید گروهی برای گردشگران‌چینی در ایران انجام شد، بیان کرد: ابتکار دولت جمهوری خلق چین در تاسیس ائتلاف شهرهای جاده ابریشم اقدامی مهم و ارزشمند است.

شالبافان تاکید کرد: پس از اعلام رسمی دولت چین به منظور لزوم معرفی یکی از شهرهای ایران به عنوان نماینده تمامی شهرهای کشور ، به عنوان عضو ائتلاف ذکر شده ، تقاضاهای زیادی از استانها و شهرهای مختلف برای عضویت در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم به وزارت میراث فرهنگی رسید .‌

وی ادامه داد: تقریبا تمامی استانداران و شهردارانی که شهر یا استانشان در مسیر جاده ابریشم قرار داشت ، برنامه هایی برای میزبانی بیان کردند و طبیعتا برای وزارت میراث فرهنگی  انتخاب بسیار دشوار بود.

 وی با اشاره به اینکه استان سمنان طولانی ترین مسیر جاده ابریشم را به خود اختصاص داده است، گفت: آثار تاریخی ثبت ملی این استان در کنار حداقل ۶ اثر میراثی این استان که در سال آینده ثبت جهانی خواهد شد،  یکی دیگر از ملاکهای ما برای انتخاب این شهر بود.

معاون وزیر میزاث فرهنگی یادآور شد: با ابتکار استاندار سمنان و شورای اسلامی این شهر، مقدمات پیوستن کاروانسراهای دیگری هم به پرونده ثبت جهانی کاروانسراها آماده شده است که در این صورت تعداد آثار ثبت جهانی ، بیشتر از ۶ اثر خواهد بود.

 شالبافان با بیان اینکه گویش های مختلف ، رویدادها و جشنواره های گردشگری مختلف که متاثر از فرهنگ کشاورزی و تاریخی در استان سمنان است، یکی دیگر از نقاط زبانزد عموم در خصوص این استان است، ابراز داشت: عزم و جدیت استان و شهر سمنان بر تایید تصمیم بر انتخاب سمنان بعنوان عضو ائتلاف شهرهای جاده ابریشم افزود.

 وی با بیان اینکه غنای استان سمنان در آثار ناملموس زبانزد است، تاکید کرد: وجود سازمانهای مردم‌نهاد در حوزه میراث فرهنگی و وجود رشته های تخصصی دانشگاه سمنان در این حوزه ، دلیل مضاعفی برای انتخاب شهر سمنان بود و وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، متعهد خواهد بود که در صورت انتخاب شهر سمنان ،  ارزیابی مستمر و دوره ای ، نسبت به انجام تعهدات این استان داشته باشد.‌

 وی اظهار امیدواری کرد: شهر سمنان در کنار شهرهای هیات موسس جاده ابریشم بتواند به خوبی از عهده این ابتکار دولت خلق چین برآید. 

معاون وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه سفیر چین امروز کمتر از یک‌ چهارم وسعت استان سمنان را توانست ببینید تاکید کرد: لازم است ایشان برای بازدید از استان ، حداقل ۴ روز وقت بگذارند.

معاون وزیر میراث فرهنگی: سمنان نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم شد

ائتلاف شهرهای جاد ابریشم باعث همکاری ۲۰کشور در زمینه های مختلف

سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت‌: بالغ بر ۳.۵ سال است که به عنوان سفیر در جمهوری اسلامی ایران اقامت دارم و این اولین سفر من به استان سمنان است.

چانگ هوآ با اشاره به اینکه هدف سفر من جهت معرفی سمنان به عنوان عضو موسسه ائتلاف شهرهای گردشگری جاده ابریشم است، تاکیدکرد: بیشتر با شهرهای بزرگی همچون مشهد ، اصفهان ، و شیراز آشنایی داشتم و به منظور تعیین شهر عضو ائتلاف به این استان سمنان سفر کردم تا از نزدیک بازدید کنم و با انجام این بازدید و کلیپ های پخش شده فهمیدم که جاده باستانی و تاریخی ابریشم در استان افتخار تاریخی این استان است.

وی با بیان اینکه به غیر از دیده ها و شنیده ها ، آنچه مرا به ظرفیت استان سمنان اطمینان داد جدیت ، همکاری و مساعدت استانداری و شهرداری سمنان است،گفت: دوستی ایران و چین به ۲ هزار سال پیش بازمی گردد وجاده ابریشم نقش موثری در این بین داشته است.

 سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران ، جاده ابریشم را نه تنها جاده معاملات و تجارت بلکه جاده فرهنگی و همدلی مردم دانستو ابراز داشت: سال ۲۰۱۳ جمهوری چین‌ پیشنهاد ائتلاف جاده ابریشم را ارائه کرد که این امر با موافقت و تایید جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.‌

وی به برنامه ۲۵ ساله ایران و چین اشارهو اضافه کرد: این برنامه نه تنها یک برنامه سیاسی و افتصادی ، بلکه یک برنامه جامع اقتصادی ، نطامی ، امنیتی و فراگیر در تمام زمینه ها است که بخش فرهنگ و گردشگری نیز از بخشهای مهم آن محسوب می شود و برای پیشبرد و تحقق اهداف ، همکاری تنگاتنگ گردشگری و فرهنگی بخش جداییناپذیر همکاری ۲ کشور است.

سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت:  پیش بینی می شود تاسیس این ائتلاف نه تنها باعث می شود که شهرهای عضو در زمینه گردشگری همکاری کنند ، بلکه شهرهای مختلف در سطح فراتر همچون افتصادی و تجاری نیز مشارکت خواهند کرد.‌

چانگ هوا با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ کشور در این ائتلاف تا کنون مشخص شده اند که این امر سبب خواهد شد تا همکاریها تقویت شود، افزود: ظرفیت خوبی در خصوص صنعت و کشاورزی در استان سمنان وجود دارد که می تواند موجب همکاری بیشتر ۲ کشور شود

ویبا اشاره به اینکه  روابط چین و ایران بسیار قوی و تنگاتنگ است، گفت: حجم مبادلات  ایران و چین در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار بود که امسال بیشتر خواهد شد و بسیار دوست دارم تا ببینم‌ روزی را که شهر سمنان به عنوان عضو اصلی انتخاب شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید