اهمیت کار کادر اتاق عمل مغفول مانده است

اکرم اعرابی اظهار داشت: کار در اتاق عمل به صورت تیمی انجام می‌شود ولی اغلب فعالیت‌های اتاق عمل را به جراح می‌شناسند در صورتی که جراح بدون حضور سایر افراد تیم جراحی نمی‌تواند یک جراحی ایمن ارائه دهد. در بیمارستان‌های آموزشی و غیر آموزشی تعداد افرادی که یک تیم اتاق عمل را تشکیل می‌دهند، متفاوت است و در بیمارستان‌های آموزشی حداقل از ۶ نفر تشکیل شده است.

وی بیان داشت: کادر اتاق عمل در بیمارستان‌های دولتی شامل جراح، رزیدنت جراحی، متخصص و کارشناس بیهوشی، تکنولوژیست یا پرستار اتاق عمل است. در بسیاری از بیمارستانها پرستاران و تکنولوژیستهای اتاق عمل در نقش دستیار جراح فعالیت می‌کنند. آنها در دو نقش سیار (فرد غیراستریل که ملزومات جراحی را در اختیار جراح و تیم استریل قرار می‌دهد) و نقش اسکراب (پشت میز ابزار جراحی قرار می‌گیرد و ابزار را قبل از تحویل به جراح آماده می‌کند) فعالیت می‌کنند که مجموعه این افراد یک عمل جراحی ایمن را ایجاد خواهند کرد.

معاون آموزشی دانشکده پرستاری ومامایی با بیان اینکه دستیار جراح (سیار و اسکراب) تا قبل از سال ۹۰ کارشناس پرستاری بودند اما پس از این سال فارغ التحصیل رشته اتاق عمل هستند، افزود: مسئول اتاق عمل باید چیدمان نیروی انسانی را به گونه‌ای انجام دهد که برای هر اتاق عمل حداقل یک فرد سیار و یک فرد اسکراب در نظر گرفته شود اما در بسیار مواقع این اقدام را شاهد نیستیم و فرد سیار مجبور است همزمان به دو اتاق عمل سرویس بدهد و این امر خطاهای جراحی را افزایش می‌دهد.

اعرابی با بیان اینکه حداقل زمان یک عمل جراحی نیم ساعته است و در اعمال جراحی که ۲ ساعت یا بیشتر طول میکشند امکان تعویض شیفت هست اما ترجیحاً نباید این اقدام انجام شود زیرا که با افزایش خطای غیر عمدی در جراحی مواجه خواهیم شد، گفت: جا ماندن گاز در بدن بیمار از شایع‌ترین خطاهای سهوی در عمل‌های جراحی است که با تغییر شیفت این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

وی اعلام کرد: تیم جراحی الزاماً باید توان بدنی بالا و افرادی قوی و چابک باشند، تحمل ساعت‌ها روی پا ایستادن را داشته و از مهارت دست به خوبی برخوردار باشند.

اعرابی به وظایف جراح اشاره کرد و گفت: جراح در اتاق عمل وظیفه برش جراحی را برعهده دارد و آنچه باید از بدن بیمار خارج یا باید ترمیم و داخل بدن شود و کنترل خونریزی توسط جراح انجام می‌شود و یک متخصص بیهوشی بیمار را در حالت خواب و بی دردی قرار داده تا بافت‌ها شل و عمل جراحی به سهولت انجام بگیرد و در این میان تیم پرستاری که کمتر دیده می‌شوند ولی نقش مهمی دارند عامل سرعت بخشی به عمل جراحی و افزایش ایمنی جراحی می‌شوند.

وی تصریح کرد: آماده کردن بیمار قبل از عمل جراحی، شناسایی بیمار و مشخص کردن قسمت جراحی که در مواقعی بخاطر اسم و فامیل‌های مشابه یا سمت راست و چپ اشتباهاتی رخ داده است و چکاب مجدد بیمار و وسایل اتاق عمل، شمارش گازها از وظایف دستیاران جراحی و تیم پرستاری است.

دبیر برد اتاق عمل کشور با اشاره به اینکه ۱۳ تا ۱۹ نوامبر هر سال هفته جهانی اتاق عمل نامگذاری شده است که در کشور ما چنین روزی را در تقویم نداریم، ادامه داد: این مسئله علت مغفول ماندن اهمیت کار کادر اتاق عمل شده که در این راستا از یکسال گذشته پیگیر ثبت این روز در تقویم هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

روزنامه اقتصادآینده و پورتال خبری اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

 

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید