کد خبر: 390326
۰
۰
نسخه چاپی

واکنش آرام نفت به بهبود اقتصاد چین

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت نفت در روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت، چرا که بازارها در این هفته منتظر یک سری گزارش‌های اقتصادی برای ارزیابی پتانسیل رکود بودند و از سوی دیگر، پیش‌بینی‌های تقاضا از سوی چندین نهاد بزرگ صنعتی، که اوپک در صدر لیست آن است، در کانون توجه قرار گرفت.

امروز سه‌شنبه 17 ژانویه 2023 مصادف با 27 دی ماه 1401، معاملات آتی نفت برنت لندن، تا ساعت 22:02 به وقت محلی (03:02 به وقت گرینویچ) با 0.3 درصد افزایش به 84.44 دلار در هر بشکه رسید؛ در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، با 0.2 درصد افزایش به 79.31 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد در روز دوشنبه حدود 1 درصد کاهش یافتند.

با توجه به اینکه رشد کلی برای سال 2022 به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل کاهش یافت، قیمت نفت خام نسبت به داده‌هایی که بیانگر سرعت بهتر از حد انتظار اقتصاد چین در سه ماهه‌ی چهارم بودند، واکنشی آرام نشان داد.

اما آنچه به ایجاد خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان کمک کرد، بهبود روند در خرده‌فروشی، تورم و تولید صنعتی چین بود.

آمار تورم

از آنجا که چین در دسامبر شروع به تعدیل بیشتر اقدامات ضد کووید کرد، انتظار می‌رود تقاضای نفت خام امسال به دلیل احیای اقتصادی در این کشور به طور چشمگیری بهبود یابد. البته با توجه به اینکه کشور اژدها در حال حاضر، با بدترین شیوع کووید-19 خود دست و پنجه نرم می‌کند، زمان چنین بهبودی همچنان نامشخص است.

اما در چشم‌انداز اقتصادی دنیا، ترس از رکود جهانی به بازی برگشت. دو سوم اقتصاددانان بخش خصوصی و دولتی که توسط مجمع جهانی اقتصاد در داووس، مورد نظرسنجی قرار گرفتند، صریحأ بیان کردند که انتظار یک رکود جهانی در سال جاری را دارند؛ در حالی که نظرسنجی از نگرش‌های مدیران عامل برخی دیگر از نهادهای اقتصادی، چشم‌انداز تیره‌ای را برای اقتصاد پیش‌بینی می‌کند.

کاهش رشد اقتصادی ضمن آنکه می‌تواند خبر بدی برای تقاضای نفت خام باشد، به طور بالقوه قادر است تأثیر مثبت بهبودی در چین را خنثی کند.

ترس از رکود اقتصادی

بازارها نسبت به کاهش بالقوه رشد هشدار می‌دهند، چرا که اقتصاد جهانی، اثرات انقباض شدید پولی در سال 2022 را به شدت احساس می‌کند.

اکنون تمرکز بر گزارش ماهانه‌ی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که اواخر روز سه‌شنبه ارائه می‌شود، در حالی که معامله‌گران در بحبوحه‌ی انتظارات بهبود چین و رکود بالقوه جهانی، به دنبال هر گونه تغییر در پیش‌بینی تقاضا برای سال جاری خواهند بود.

در کنار این‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی نیز قرار است گزارش ماهانه‌ای را در روز چهارشنبه منتشر کند و بازارها به دنبال نشانه‌های مشابهی از این سازمان هستند.

و در نهایت، تمرکز این هفته علاوه بر داده‌های تورم از منطقه یورو و بریتانیا، بر آمار مربوط به خرده‌فروشی و تولید صنعتی در بازارهای ایالات متحده نیز قرار دارد. 

https://www.tgju.org/news/2591504

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید