کد خبر: 390840
۰
۰
نسخه چاپی

روایتی از پرستار بیمارستان فاو/اثری که ماندگار شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: فیلم و مصاحبه سید کاظم اولیایی پور از رزمندگان دوران دفاع مقدس را با شوق و اشتیاق بسیار نگاه می‌کند. این فیلم دربردارنده خاطرات این رزمنده دفاع مقدس است که به عنوان پرستار هم دوش دیگر هم‌رزمانش مشغول ارائه خدمت به مجروحان جنگ در دوران دفاع مقدس بوده است.

او با مشاهده این فیلم، جذب سخنان اولیایی که پرستار کمک جراح در بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه زهرا (س) فاو بوده است، می‌شود و این انگیزه‌ای برای مصاحبه خودش با این دلاور دفاع مقدس می‌شود. ۱۱ جلسه مصاحبه را با او برگزار می‌کند و اسناد و مدارک مرتبط با خاطرات اولیایی را هم از نظر می‌گذراند.

«مصطفی فروتن تنها» استاد دانشگاه بیرجند در این لحظه مصمم می‌شود تا خاطرات این رزمنده دفاع مقدس را مکتوب کند بنابراین در سال ۱۴۰۰ و در دوره فرصت مطالعاتی در قالب همکاری دانشگاه بیرجند با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی همزمان با ایام شیوع کرونا انجام این کار را شروع می‌کند.

نگارش اثری ماندگار

برای این منظور دست به قلم می‌شود و با بهره‌گیری از آموخته‌های قبلی‌اش در ارتباط با تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نگارش کتاب «پرستار بیمارستان فاو» را آغاز می‌کند. او در انجام این کار با خاطرات راوی آن در هنگام انفجار اتاق عمل و نگرانی‌ها و بیم و ترس‌های اولیایی همراه می‌شود تا اثری ماندگار در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به نگارش در آورد.

بیش از ۴۸ صفحه این کتاب به بیان خاطرات راوی آن در دوران کودکی، نوجوانی و … اختصاص یافته است و نویسنده کتاب «پرستار بیمارستان فاو» با اولیایی به دوران کودکی و مباحث مربوط به اشتغال و کارآفرینی اعضای خانواده‌اش سفر می‌کند تا با همراهی با این خاطرات پر فراز و نشیب، دست مایه‌های برای کتابش از لابه لای این خاطرات بیابد.

بیرجند شناسی

بخش‌های از این کتاب به بیرجند شناسی اختصاص یافته است تا خواننده با مطالعه آن علاوه بر آشنایی با کار بسیار سخت گروه‌های بهداشتی و درمانی در دوران دفاع مقدس، با وضعیت بیرجند زمان کودکی و نوجوانی راوی و به دنبال آن دوران انقلاب و همچنین روزگار بعد از جنگ هم تا حدودی آشنا شود.

به گفته فروتن، تدوین کننده مطالب این کتاب بیان گرم، حافظه قوی و توصیف دقیق و جزئی حوادث توسط اولیایی و همکاری فوق‌العاده راوی این خاطرات، سبب پیشرفت و سرعت عمل در انجام این کار شده است.

کتاب «پرستار بیمارستان فاو» نوشته دکتر مصطفی فروتن تنها، عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۱ تدوین و در دانشگاه بیرجند از آن رونمایی شد.

روایت قابل ارائه در سطح کشور

به گفته پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس و داور کتاب «پرستار بیمارستان فاو»، روایت این کتاب بسیار خوب و قابل ارائه در سطح کشور است عباس نژاد درباره چگونگی تدوین تاریخ شفاهی هم بر اهمیت روایت‌های دفاع مقدس تاکید می‌کند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با همکاری مدیر اسناد اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کمیته آموزش، پژوهش و اسناد دفاع مقدس خراسان جنوبی، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه و مشارکت کانون حماسه و دفاع مقدس زمینه انجام این کار را فراهم کرده‌اند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم «حداقل روزی یک بار شاهد حرکت هواپیماهای عراقی در آن منطقه بودیم که برای بمباران کردن بیمارستان می‌آمدند. نیروهای ما آن قدر روی بتون سقف بیمارستان، خاک و شن می‌ریختند که مثل یک تپه می‌شد … یکی دو لودر همیشه روی سقف بیمارستان بودند که دائم از چهار طرف رویش خاک می‌ریختند که استتارش کنند…».

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید