کد خبر: 390959
۰
۰
نسخه چاپی

بی نیازی از واردات موز با توسعه باغات موز در سیستان وبلوچستان

به گزارش اقتصادآینده نیوز پیش از ظهر جمعه، رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به همراه رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور، رئیس سازمان شیلات ایران، مدیرکل دفتر امور مجلس شورای اسلامی ومدیر کل دفتر تجهیز ونوسازی معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان وبلوچستان شدند و مورد استقبال استاندار، نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گرفتند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: توسعه باغات موز در سیستان و بلوچستان کشور را از واردات موز بی نیاز می‌کند.

محمد جواد عسکری در بدو ورود، در حاشیه بازدید از ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان چابهار افزود: متأسفانه هر ساله اعتبار قابل ملاحظه‌ای صرف واردات موز به کشور می‌شود که می‌توان از ظرفیت منحصر به فرد سیستان و بلوچستان در تولید این محصول استفاده کرد و در این زمینه از ظرفیت‌های ملی بهره گرفت.

وی با اشاره به اهمیت آب در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با توجه به قرار داشتن در آستانه بودجه ۱۴۰۲ انتقال آب دریا با اولویت آب شرب مدنظر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: در بازدیدهای صورت گرفته، این پروژه از روند اجرایی مطلوبی برخوردار نیست و باید تلاش شود در یک برنامه زمان بندی مشخص هم اعتبار تخصیص داده شود و هم کار عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کنترل سیلاب و آب‌های سطحی در سیستان و بلوچستان از اهمیت بالایی برخوردار است که با توجه به حاصل خیزی خاک منطقه و اقلیم مناسب آن باید در قالب یک نقشه راه بتوانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منطقه استفاده کنیم.

عسکری ادامه داد: در بودجه سال آینده اعتبارات خوبی برای مهار آب‌های سطحی در سیستان و بلوچستان مدنظر قرار گرفته شده که امیدواریم علاوه بر این اعتبارات استاندار نیز از محل اعتبارات استانی مساعدت لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: در دو ماه باقیمانده از سالجاری که بارش‌های زمستانی را پیش رو خواهیم داشت، باید تلاش شود میزان آب مورد نیاز کنترل شود تا این آب به بهترین نحو هم در بخش کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: بحث ذخیره و مهار آب در سیستان و بلوچستان به عنوان دو موضوع اولویت دار این استان هفته آینده با حضور وزیر نیرو و جهادکشاوزی در این کمیسیون مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در بودجه سال آینده لحاظ شود تا به یک نقطه مطلوب در این زمینه دست یابیم.

عسکری با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: در سیستان و بلوچستان از سواحل مکران تا دشت سیستان فضای هموار و مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی مهیاست که اولویت بندی شده تا بتوانیم در برنامه هفتم توسعه دستگاه‌های متولی را موکلف کنیم در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر بخش کشاورزی تلاش کنند.

وی تاکید کرد: در افق ۱۴۰۴ رویکرد این است بخش کشاورزی جایگاه واقعی خود را پیدا کند و با پای کار آمدن همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها امنیت غذایی به عنوان یکی از مباحث جدی کشور تأمین شود.

اجرای ۷ آب بند در شهرستان چابهار

مدیر جهادکشاورزی چابهار در جریان بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس شورای اسلامی در روستای وشنام چابهار گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با صرف بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال ۷ آب بند (هوتک) در سطح ۳۰ هکتار در این شهرستان با پیشرفت فیزیکی بین ۴۰ تا ۹۵ درصد در حال اجراست.

نورالدین میرلاشاری در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از اجرای آب بندان ها را کنترل روان آب‌های سطحی بمنظور تأمین آب کشاورزی، دام، ایجاد پوشش گیاهی و مسائل زیست محیطی عنوان و افزود با اجرای این هوتک ها در هردوره بارش نزولات آسمانی ذخیره سازی افزون بریک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب را فراهم می‌سازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به استان را بازدید از طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی، آب و خاک و طرح‌های کشاورزی در شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، قصرقند، نیکشهر وزرآباد برشمرد.

سیدمحمدرضا سید حسینی افزود: بازدید از گرگروک ها، بندهای خاکی، آب بندان ها، قنوات و استعدادهای باغی جنوب استان مهمترین برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید