کد خبر: 390970
۰
۰
نسخه چاپی

۲۷ هزار بیمار در لیست انتظار دریافت عضو پیوندی هستند

رامین نسیمی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون از بین ۳۰ مورد مرگ مغزی تائید شده و مناسب برای اهدای عضو ۱۵ خانواده رضایت داده و متاسفانه ۱۵ مورد عدم رضایت داشته ایم.

وی اهمیت اهدای عضو را یادآور شد و خاطرنشان کرد: روزانه تعداد زیادی از همنوعان ما در کشور جان خود را در اثر نرسیدن به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند و این در حالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای حیاتی خود ۸ نفر را به زندگی دوباره برگرداند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه با اهدای نسوج از جمله دریچه های قلبی ، مغز استخوان ، تاندون و .. ۵۳ نفر از معلولیت نجات می یابد، گفت: در واقع تنها راه ادامه‌ حیات برای بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کلیوی و افراد دچار مشکلات کبد اهدای عضو است.

نسیمی دوست با بیان اینکه این عمل ایثارگرانه ارزش معنوی زیادی در بین مردم دارد، گفت: جان و حیات بخشیدن به انسان دیگر می تواند توشه بزرگی برای آخرت فرد باشد و از منظر انسانی عمل اهدای عضو به دیگران بسیار پسندیده است.

معاون درمان دانشگاه با بیان تعریفی از مرگ مغزی تصریح کرد: مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود و در چنین وضعیتی همه نورون های مغز در نتیجه هیپوکسی و کمبود اکسیژن تخریب شده و در حقیقت یکی از معیارهای قطعی تعیین‌کننده مرگ بوده و امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

نسیمی دوست با اشاره به تاریخچه مرگ مغزی در ایران افزود: تاریخچه پیوند اعضا در کشور به سال ۱۳۱۴ خورشیدی باز می‌گردد و از آن پس اهدای عضو در کشور همچنان ادامه یافت اما هنوز هم نیاز است تا این عمل و اهمیت آن در جامعه روز بروز پررنگ تر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو پیوندی هستند و هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می شود و هر ۲ ساعت یک بیمار به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه در هر ۱۲ ساعت تنها یک بیمار موفق به دریافت عضو پیوندی شده و به زندگی برمی‌گردد، اظهار کرد: امسال شاهد اهدای عضو ۱۵ بیمار مرگ مغزی در اردبیل بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ابتدای امسال تاکنون از بین ۳۰ مورد مرگ مغزی تائید شده و مناسب برای اهدای عضو ۱۵ خانواده رضایت داده و متاسفانه ۱۵ مورد عدم رضایت داشته ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل فرآیند شناسایی بیماران مرگ مغزی و تایید برای اهدای عضو را یادآور شد و بیان کرد: شناسایی موارد مبتلا به مرگ مغزی در واحد فراهم آوری دانشگاه و توسط بازرسین این حوزه در معاونت درمان انجام و در سامانه otri.behdasht.gov.ir ثبت می شود که این سامانه از طریق اداره تخصیص و مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت بررسی و بعد از شناسایی مورد، کنترل رفلکس های ساقه مغز انجام و اقدامات حمایتی و حفظ ارگان شروع می شود.

نسیمی دوست گفت: با انجام اقداماتی نظیر سونوگرافی، کنترل مارکرهای ویرال، بررسی از نظر کووید۱۹ و... سلامت فرد مشخص و بعد از تائید مرگ مغزی توسط تیم تایید پنج نفره که همگی حکم ابلاغی از طرف وزیر بهداشت دارند به اطلاع خانواده رسانده شده و در صورت رضایت خانواده برای اهدای عضو اقدام می گردد.

وی افزود: در ایران اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به ‌طور رایگان انجام شده و اگر فرد مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان بر اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه تاکید کرد و گفت: هر ایرانی می‌تواند با افزایش آگاهیِ خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو، گرفتن کارت اهدا و شرکت در طرح سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان به ترویجِ این فرهنگ مقدس کمک کند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید