کد خبر: 390977
۰
۰
نسخه چاپی

تمام طرح های استان یزد باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه مسیر توسعه استان یزد اشتباه است، گفت: تمام طرح های استان یزد باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

تمام طرح های استان یزد باید پیوست زیست محیطی داشته باشد

به گزارش اقتصاد آینده ;  دکتر محمد صالح جوکار در جلسه با اعضای موسسه حامیان حیات پاک اشکذر، در خصوص راه اندازی برخی کارخانه جات و صنایع آلاینده در شهرستان اشکذر، گفت: از اول مسیر اشتباه بوده و اشکذر یکی از شهرستان ها با شاخص آلودگی بالاست پس دلیلی بر راه اندازی این صنایع آلاینده در این شهرستان نیست چون هوای پاک و محیط زیست سالم حق همه مردم است.


وی سیاست برنامه و توسعه استان در گذشته حوزه صنعت را بدون نقشه راه و اشتباه ارزیابی کرد و گفت: نقشه راه توسعه برای آینده استان یزد مطلوب ترسیم نشده و متاسفانه طرح هایی به تصویب رسیده و صنایع غیرمرتبطی که در حوزه صنعت راه اندازی شده مشکلات عدیده ای را امروز برای استان در بخش های مختلف به وجود آورده است.


رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با ابراز تاسف از عدم توجه به ایجاد صنایع پاک و دانش بنیان در استان یزد طی سال های گذشته، اضافه کرد: اقلیم جغرافیایی استان یزد شرایط خاص خود را می طلبد و بدون توجه به این مسئله، برپاکردن صنایع در استان اشتباه محض است.


وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که صنایع پاک، فناوری های نوین در استان استقرار پیدا کند و تا وقتی سیاست گذاری درستی به سمت توسعه نداشته باشیم و مبنای سرمایه گذاری را بدون مطالعه و کار پژوهشی و بدون در نظر گرفتن شاخص ها، پارامترها و ویژگی های جغرافیایی قرار دهیم، دچار مشکل خواهیم شد.


جوکار با تاکید بر اینکه باید از صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان دست برداشته و به سمت صنایع سبز حرکت کنیم، اذعان داشت: امروزه در استان با دو معضل مهاجرپذیری کارگران ساده با فرهنگ های مختلف و مهاجرفرستی نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی مواجه هستیم؛ در بخش اول ظرفیت استان تکمیل است ولی برای حفظ نخبگان باید اولویت خود را بر راه اندازی شرکت های دانش بنیان و صنایع پاک قرار دهیم.


نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، نباید فناوری را از خارج به کشور وارد و سپس در داخل اقدام به تولید کنیم بلکه باید به سمت تولید فناوری و دانش بنیان ها حرکت کنیم تا کشور با سرعت بیشتر به سمت رشد و پیشرفت سوق پیدا کند.


وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه نحوه مجوز دادن به صنایع درست نیست، اضافه کرد: امروز به شکلی شده که در برخی شهرستان بدون اینکه مجوز محیط زیست را بگیرند واحدی را با میلیاردها تومان برپا می کنند و سپس می گویند چون سرمایه گذار آمده و هزینه بسیاری کرده باید به آن مجوز داده شود و این مشکل را در کمیسیون ماده 11 حل می کنند.


جوکار در پایان تاکید کرد: تمام طرح هایی که می خواهیم در استان یزد احداث کنیم باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و اگر آسیبی به محیط زیست بزند باید از آن حذر کرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید