کد خبر: 391045
۰
۰
نسخه چاپی

مسیر توسعه یزد اشتباه است/طرح‌های یزد پیوست زیست محیطی داشته باشد

به گزارش اقتصادآینده نیوز محمدصالح جوکار، صبح شنبه در جلسه با اعضای موسسه حامیان حیات پاک اشکذر، در مورد راه‌اندازی برخی کارخانجات و صنایع آلاینده در شهرستان اشکذر اظهار داشت: طی برخی مسیرها از ابتدا اشتباه بوده و اشکذر یکی از شهرستان‌های با شاخص آلودگی بالاست پس دلیلی بر راه اندازی این صنایع آلاینده در این شهرستان نیست چون هوای پاک و محیط زیست سالم حق همه مردم است.

وی، سیاست برنامه و توسعه استان یزد در گذشته حوزه صنعت را بدون نقشه راه و اشتباه ارزیابی کرد و گفت: نقشه راه توسعه برای آینده استان یزد مطلوب ترسیم نشده و متاسفانه طرح‌هایی به تصویب رسیده و صنایع غیرمرتبطی که در حوزه صنعت راه اندازی شده، مشکلات عدیده‌ای را امروز برای استان در بخش های مختلف به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با ابراز تاسف از عدم توجه به ایجاد صنایع پاک و دانش بنیان در استان یزد طی سال های گذشته، افزود: اقلیم جغرافیایی استان یزد شرایط خاص خود را می طلبد و بدون توجه به این مسئله، برپا کردن صنایع در استان اشتباه محض است.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که صنایع پاک و فناوری‌های نوین در استان استقرار پیدا کند و تا وقتی سیاستگذاری درستی به سمت توسعه نداشته باشیم و مبنای سرمایه گذاری را بدون مطالعه و کار پژوهشی و بدون در نظر گرفتن شاخص‌ها، پارامترها و ویژگی های جغرافیایی قرار دهیم، دچار مشکل خواهیم شد.

جوکار با تاکید بر اینکه باید از صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان دست برداشته و به سمت صنایع سبز حرکت کنیم، بیان کرد: امروز در استان با دو معضل مهاجرپذیری کارگران ساده با فرهنگ های مختلف و مهاجرفرستی نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی مواجه هستیم؛ در بخش اول ظرفیت استان تکمیل است ولی برای حفظ نخبگان باید اولویت خود را بر راه اندازی شرکت های دانش بنیان و صنایع پاک قرار دهیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، نباید فناوری را از خارج به کشور وارد و سپس در داخل اقدام به تولید کنیم بلکه باید به سمت تولید فناوری و دانش بنیان ها حرکت کنیم تا کشور با سرعت بیشتر به سمت رشد و پیشرفت سوق پیدا کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه نحوه مجوز دادن به صنایع درست نیست، اضافه کرد: امروز به شکلی شده که در برخی شهرستان بدون اینکه مجوز محیط زیست را بگیرند واحدی را با میلیاردها تومان برپا می کنند و سپس می گویند چون سرمایه گذار آمده و هزینه بسیاری کرده باید به آن مجوز داده شود و این مشکل را در کمیسیون ماده 11 حل می کنند.

جوکار تاکید کرد: تمام طرح هایی که می خواهیم در استان یزد احداث کنیم، باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و اگر آسیبی به محیط زیست بزند باید از آن حذر کرد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید