هندوستان از روی آنتن رفتن مستند بی‌بی‌سی درباره مودی جلوگیری کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یکی از مشاوران دولت هندوستان اعلام کرد که این کشور با توسل به اختیارات اضطراری تحت قانون فناوری اطلاعات دهلی نو، از پخش مستند شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی درباره شورش‌های ۲۰۰۲ گجرات ممانعت کرده است؛ مستندی که در آن نحوه مدیریت و رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هندوستان در جریان شورش‌ها زیر سوال رفته است!

کانچان گوپتا، مشاور دولت هندوستان در حساب توییتری خود این خبر را اعلام کرد و نوشت که گرچه بی‌بی‌سی این مستند را در هند روی آنتن نبرده اما ویدئوهای مربوط به آن در برخی از کانال‌های یوتیوب بارگذاری شده است.

گوپتا همچنین اعلام کرد که دولت هند به شرکت توییتر دستور داده تا بیش از ۵۰ توییت مرتبط با این ویدئو و مستند را مسدود کرده و همچنین از یوتیوب خواسته شده تا از بارگذاری این ویدئو جلوگیری کند و به گفته وی، هر دو پلتفرم با این درخواست‌ها موافقت کرده‌اند.

هنگامی که شورش‌ها در هندوستان بالا گرفت، مودی وزیر ارشد ایالت غربی گجرات بود؛ شورش‌هایی که به استناد آمار دولتی، بیش از یک هزار نفر در جریان آن جان خود را از دست داده و عمده قربانیان آن مسلمان بودند. خشونت‌ها پس از آتش گرفتن قطار حامل زائران هندو و کشته شدن ۵۹ نفر، آغاز شد. فعالان حقوق بشر مدعی هستند که شمار قربانیان شورش‌ها دست کم دوبرابر آمار رسمی است.

مودی هرگونه اتهام درباره ناتوانی در ممانعت از وقوع شورش‌ها را رد کرده است. تیم تحقیقاتی ویژه‌ای که دیوان عالی هندوستان برای بررسی نقش مودی در این خشونت‌ها منصوب کرده بود، در گزارش ۵۴۱ صفحه‌ای خود در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که هیچ مدرکی برای پیگیرد قانونی مودی وجود ندارد.

مودی بعدها رهبر حزب ملی‌گرای «بهارانیا جاناتا» شد و در ادامه نیز پس از انتخابات سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید و در سال ۲۰۱۹ نیز مجدداً انتخاب شد.

سخنگوی وزارت خارجه هندوستان هفته گذشته مستند بی‌بی‌سی را یک «محتوای تبلیغاتی» خواند که برای انتشار یک «روایت نامعتبر» ساخته شده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید