کد خبر: 391263
۰
۰
نسخه چاپی

حلقه های مفقوده تاریخ اسیر کمبود بودجه/ توقف کاوش ها در کرمان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کرمان در کنار آثار تاریخی و بناهای ثبت جهانی در خصوص وجود محوطه‌های تاریخی نیز جایگاه ویژه ای دارد، از بردسیر تا فهرج و ریگان تا محوطه تاریخی خبیص در شهداد و منطقه کنار صندل در جیرفت که نخستین لوح گلی جهان در آن یافت شده و محوطه شهر دقیانوس را می‌توان از جمله محوطه‌های تاریخی کرمان دانست.

در کنار این مناطق ده‌ها منطقه تاریخی دیگر در ارزوئیه و شهرستانهای جنوبی کرمان وجود دارد که در انتظار آغاز طرح‌های کاووش هستند و در رأس آنها نیز منطقه تاریخی بم وجود دارد اما مدت هاست خبری از آغاز طرح‌های کاووش در کرمان نیست.

حلقه های مفقوده تاریخ اسیر کمبود بودجه/ توقف کاووش ها در کرمان

در برخی از موارد برای مرمت‌های اضطراری نیز که رسانه‌های ورود می‌کنند مشکل کمبود اعتبار خود نمایی می‌کند که می‌توان به مرمت تخت درگاه قلی بیگ و گنبد شاه نعمت الله در ماهان اشاره کرد. که پس از طی مدت طولانی به سرانجام رسید.

وضعیت بازار کرمان نیز چندان مناسب نیست و بازاری‌های کرمان از نشست زمین و وضعیت بدنه این بنا گلایه دارند به نظر می‌رسد کمبود اعتبار یکی از مشکلات جدی در راستای اجرای طرح‌های مرمت و احیا است.

در استانی که بدون شک صنعت گردشگری یکی از مهمترین قابلیت‌های خلق ثروت و توسعه اقتصادی است طی سالهای اخیر کمترین توجه برای توسعه گردشگری صورت گرفته است

در استانی که بدون شک صنعت گردشگری یکی از مهمترین قابلیت‌های خلق ثروت و توسعه اقتصادی است طی سالهای اخیر کمترین توجه برای توسعه گردشگری صورت گرفته است و همه نگاه‌های به سمت معدن و کشاورزی معطوف شده است.

محمد اقبالی یکی از فعالان گردشگری در استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در استان کرمان شاهد حضور محوطه‌های تاریخی قابل توجه هستیم که بعضاً ادامه کاووش ها در آنها می‌تواند در باستان شناسی تغییرات گسترده ایجاد کند، مثلاً سال‌ها قبل قدیمی ترین لوح‌های گلی تاریخ بشر در کنار صندل کشف شد اما پس از آن طرح‌های کاووش معدود و بسیار محدود انجام شد و حتی این لوح‌های خوانش نشد و تلاشی هم در این راستا صورت نگرفت در صورتیکه در صورت رمزگشایی از این الواح مبدا اختراع خط در جهان تغییر می‌کند.

وی گفت: محوطه‌های تاریخی بم نیز که حلقه اتصال تمدن شهر سوخته به سایر محوطه‌های تاریخی است و یکی از نخستین مراکز شهرنشینی در جهان است سال‌ها کاووش نشده است.

قلعه دختر و قلعه اردشیر در کرمان فراموش شده‌اند

وی افزود: از همه این موارد که بگذریم در خود شهرکرمان قلعه دختر و قلعه اردشیر در قلب شهر و روی کوه‌های مشرف در مرکز کرمان واقع شده است و هیچ کاری در خصوص کاووش در این مناطق صورت نگرفته و در کمال تأسف شاهد تخریب این محوطه‌های تاریخی در طرح‌های عمران شهری نیز هستیم.

وی ادامه داد: اکثر طرح‌های مرمت و احیا نیز به دلیل کمبود بودجه راکد شده و هر زمان هم از مرمت سخن گفته می‌شود همه دنبال سرمایه گذار هستند در حالی که سرمایه گذار اصلی در بخش مرمت و احیا باید دولت باشد.

وعده ساماندهی محوطه‌های تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر از ساماندهی محوطه‌های تاریخی کرمان خبر داده بود و با اشاره به وجود محوطه‌های تاریخی متعدد در این استان خواستار تأمین اعتبار برای اجرای این طرح‌ها شده بود.

فریدون فعالی در این خصوص گفت: در سفر دولت به استان کرمان ۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی محوطه‌های تاریخی اختصاص یافته است که با جذب این اعتبار می‌توان مشکلات وجود در این بخش را رفع کرد.

حلقه های مفقوده تاریخ اسیر کمبود بودجه/ توقف کاووش ها در کرمان

وی عنوان کرد: ساماندهی قلعه دختر و قلعه اردشیر و تپه یحیی در ارزوئیه نیز در همین چارچوب انجام می‌شود.

امسال هیچ بودجه‌ای برای کاووش اختصاص نیافته است

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به توقف کاوش‌های باستانی در استان کرمان گفت: برای آغاز یک فصل و دوره باستان شناسی نیاز به بودجه داریم و طی امسال هیچ بودجه‌ای برای کاووش محوطه‌های تاریخی و باستانی استان اختصاص داده نشده است.

مجتبی شفیعی افزود: قرار است از اعتبارات سفر رئیس جمهور مبلغی برای ساماندهی محوطه کنار صندل جیرفت پرداخت شود که منتظر ابلاغ آن هستیم.

قرار است از اعتبارات سفر رئیس جمهور مبلغی برای ساماندهی محوطه کنار صندل جیرفت پرداخت شود که منتظر ابلاغ آن هستیم

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان داشت: البته کاوش‌های باستان شناسی اعتبار دائمی ندارند و حتماً برای تأمین هزینه‌های کاوش و حفاظت از آثار کشف شده، نیاز به اعتبار است که هم اکنون به دلیل نبود آن، برنامه خاصی برای کاوش‌های جدید نداریم.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته، کاوو ش‌های مشترک خوبی بین یکی از دانشگاه‌های آلمان و دانشگاه جیرفت انجام شد؛ اما امسال این همکاری ادامه پیدا نکرد.

شفیعی اظهارکرد: در آینده‌ای نزدیک پژوهش‌های لایه‌نگاری با همکاری دفتر باستان شناسی دانشگاه جیرفت در یکی از محوطه‌های باستانی این منطقه انجام می‌شود.

وی با اشاره به از سرگیری عملیات ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت گفت: از محل اعتبارات پارسال، حدود ۸۰ میلیارد ریال برای ادامه ساخت این موزه تخصیص داده شد که کار در حال انجام است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: همچنین برای تکمیل موزه جیرفت قول اختصاص ۶۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان داده شده است؛ اما هنوز چیزی دریافت نکرده‌ایم.

حالا باید منتظر ماند و دید مسئولان استان کرمان به خصوص استاندار برای حمایت از طرح‌های گردشگری و احیا و مرمت محوطه‌ها و بنای‌های تاریخی که بزرگترین سرمایه کرمان محسوب می‌شوند چه برنامه‌ای دارد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید