کد خبر: 391376
۰
۰
نسخه چاپی

نامه شورای رقابت قانونی است/ کسی نمی‌تواند مانع تنظیم قیمت شود

روح الله ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد نامه شورای رقابت در خصوص عرضه خودرو در بورس، اظهار کرد: طبق قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ شورای رقابت موظف است در خصوص کالاهای انحصاری دستورالعمل تعیین یا تنظیم قیمت ارائه دهد خودرو هم در زمره کالاهای انحصاری است.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت افزود: از سال گذشته شورای هماهنگی سران قوا مصوب کردند که تا یک سال شورای رقابت دخالتی در تنظیم قیمت انجام ندهد؛ این مهلت تمام شد و تمدید نشد بنابراین شورای رقابت همچنان در مورد خودروهای انحصاری باید دستورالعمل تنظیم قیمت ارائه دهد.

وی ادامه داد: خودروهای سی کی دی از این قاعده مستثنی هستند زیرا خودروی انحصاری محسوب نمی‌شوند بنابراین خودروهای هایما و تارا معاف شدند.

نامه شورای رقابت قانونی است / ‏‬شورای عالی بورس نمی‌تواند فراتر از قانون عمل کند

ایزدخواه در مورد اینکه آیا شورای رقابت می‌تواند اعلام کند که عرضه در بورس متوقف شود یا این مساله در اختیار شورای عالی بورس است، گفت: شورای رقابت طبق ماده ۶۱ قانون اجرای اصل سیاست‌های ۴۴ اختیار دارد هر رویه‌ای را که تشخیص دهد ضد رقابت است متوقف کند. بنابراین شورای عالی بورس قانون گذار نیست و نمی‌توان فراتر از قانون مجلس عمل کند.

وی تصریح کرد: نامه شورای رقابت قانونی است و شورای عالی بورس هم نمی‌تواند فراتر از قانون چیزی را مصوب کند.

اختیارات شورای رقابت بر اساس قانون اصل ۴۴ است

ایزدخواه گفت: در مجلس معتقدیم که قانون اصل ۴۴ و اختیاری که شورای رقابت در این خصوص دارد فقط با قانون دیگری که در مجلس تصویب شود می‌تواند تغییر کند در غیر این صورت باید اعمال شود.

وی افزود: لذا برای تنظیم عرضه خودرو در بورس نیاز به قانون جدید در مجلس داریم در غیر این صورت اگر این قانون جدید نباشد، شورای رقابت باید نسبت به تنظیم گری قیمت اقدام کند.

اگر قصد حذف شورای رقابت را داریم باید قانون مجلس را تغییر دهیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: اینکه وزارت صمت یا شورای عالی بورس، خودروهای انحصاری را در بورس عرضه می‌کنند مانع از اجرای قانون مجلس در خصوص تنظیم قیمت توسط شورای رقابت نمی‌تواند باشد و این رویه‌ای که اجرا کردند مانع از اجرای قانون نیست؛ بنابراین نامه شورای رقابت درست است و از موضع قانونی شورا دفاع شده است.

ایزدخواه گفت: اگر بخواهیم به چیزی غیر از این عمل کنیم باید قانون را در مجلس تغییر دهیم و نکته این است که شورای عالی بورس قانون گذار نیست و نمی‌تواند مصوبه مجلس را تغییر دهد.

کسی نمی‌تواند مانع از تنظیم قیمت توسط شورای رقابت شود

وی افزود: فقط شورای هماهنگی سرا قوا می‌تواند قانون مجلس را تغییر دهد که آن هم به مدت یک سال است که این کار را هم پارسال انجام دادند و شورای رقابت را خلأ ید و اجرای قانون را متوقف کردند و این یک سال تمام شده و بعد از این دیگر کسی نمی‌تواند مانع از تنظیم قیمت توسط شورای رقابت شود.

ایزدخواه اظهار کرد: یا باید خود شورای رقابت طبق قانونی که دارد دستورالعمل جدیدی برای تنظیم قیمت دهد و یا اینکه قانون دیگری در مجلس تصویب شود که قانون فعلی را تعدیل کند.

مجلس پیگیر تغییر شیوه عرضه خودرو در بورس است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در مجلس پیگیر شیوه قاعده مند و هدفمند عرضه خودرو در بورس هستیم و شیوه فعلی را قبول نداریم زیرا شیوه کنونی بی قاعده است و رانت طرف خریدار را که قبلاً در شیوه قیمت گذاری دستوری صورت می‌گرفت به رانت طرف عرضه تبدیل کرده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید