کد خبر: 391614
۰
۰
نسخه چاپی

گام نخست هوشمندسازی شهرهای جدید برداشته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت عمران شهرهای جدید، علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل این شرکت در نشست کمیته هوشمندسازی شهرهای جدید با دستور کار بررسی شرح خدمات حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین با تأکید بر اهمیت اقدامات زیربنایی در حوزه هوشمندسازی شهرهای جدید بیان کرد: در این مسیر باید شهرهای مولد و همچنین بحث آرمان شهر جهانی و شهر ایرانی- اسلامی را نیز به حوزه هوشمندسازی متصل کرده و آن‌ها را در کنار هم پیش ببریم.

وی از رونمایی وب سایت حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شهرهای جدید در دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: وظیفه اصلی این وب سایت جلوگیری از بروز موازی کاری‌های به وجود آمده در این حوزه است، در این راستا تمامی طرح‌هایی که به نحوی به شهر هوشمند مربوط می‌شود باید از طریق این وب سایت انجام پذیرد.

حامد نجفی مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه هوشمندسازی ضمن ارائه مقدماتی از آخرین وضعیت شهرهای جدید در بخش فناوری‌های نوین در این خصوص بیان کرد: با توجه به سیاست گذاری‌های صورت گرفته تا کنون، شهرها علاوه بر کنترل تراکم و هدایت جمعیت در کلان شهرها، می‌بایستی در زمینه‌های گوناگون یک مرتبه از شهرهای مادر، بالاتر می‌بودند. علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر، اما تا کنون واژه «جدید» معنای واقعی خود را به دست نیاورده؛ لذا در همین راستا سعی داریم تا با به کارگیری از فناوری‌های نوین گامی مؤثر و کاربردی در حوزه‌های انرژی، محیط زیست، حمل و نقل، مدیریت منابع آب، پسماند و.. برداریم.

نجفی در ادامه با تأکید بر اینکه بدون تعامل و همکاری کلیه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط دسترسی به شهر هوشمند سخت خواهد بود گفت: قطعاً در این مسیر ایجاد و افزایش قوانین و آئین نامه‌های مربوط به هوشمندسازی و به حداکثر رساندن مشارکت و ارتباط علم با صنعت و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ ها، نخبگان و سایر فعالین در این عرصه از عوامل رو به پیشرفت در این زمینه به شمار می‌روند.

وی در این خصوص ادامه داد: در همین راستا به لطف خداوند و توجه و رویکرد ویژه مدیریت شهرهای جدید، تصمیم بر این شد تا در گام اول، شرح خدماتی با عناوین مصرف بهینه انرژی، مدیریت منابع آبی، حمل و نقل، زیرساخت هوشمند، کشاورزی هوشمند، مدیریت پسماند هوشمند، ایمنی و سامانه‌های کاربردی به شرکت‌های وابسته ابلاغ و بتوانیم به طراحی یک الگوی بومی هوشمندسازی که تا حد زیادی با زیست بوم شهرهای جدید همخوانی دارد برسیم.

به گفته نجفی این شرح خدمات تا پایان سال جاری به کلیه شرکت‌های وابسته ابلاغ خواهد شد که تمامی آن‌ها نیز موظفند از آغاز سال ۱۴۰۲ تمامی امور الزامی و اولویت دار اعم از مصرف بهینه انرژی، مدیریت منابع آبی، حمل و نقل و محیط زیست را اجرایی و مابقی را با توجه به ظرفیت‌های موجود در شرکت و شهر مورد نظر در دستور کار قرار دهند چراکه در غیر این صورت بحران فعلی ناشی از عدم برنامه ریزی در حوزه فناوری‌های نوین به فاجعه‌ای بزرگ و مشکل ساز تبدیل خواهد شد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید