کد خبر: 391626
۰
۰
نسخه چاپی

سم مصرفی در محصولات کشاورزی قزوین پایین‌تر از میانگین جهانی است

به گزارش اقتصادآینده نیوز، علی راه انجام در همایش آموزشی شرکت ملی شیمی کشاورز که با حضور مدیران و کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت‌های تابعه، محققین و پژوهشگران، مدیرشرکت شیمی کشاورز و فروشندگان سموم در مجموعه باغستان برگزار شد افزود: پایین بودن سم مصرفی در تولیدات کشاورزی این استان نشاندهنده وجود کشاورزان و باغداران هوشمند، ارائه توصیه‌های فنی مروجین و کارشناسان جهاد کشاورزی و همکاری فروشندگان، داروخانه‌ها و کلینیک‌های گیاه پزشکی است.

وی اظهار داشت: به طور متوسط در دنیا ۴ میلیون تن انواع و اقسام آفت کش‌ها مصرف می‌شود که در کشور ایران بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تن و در استان قزوین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن است که متوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد مصرف دنیا می‌باشد که به مراتب محصولات سالم‌تری نیز تولید می‌شود.

راه انجام یادآور شد: عوامل خسارت زای گیاهی ۳۵ تا ۴۰ درصد از تولیدات محصولات کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که این سازمان روش مدیریت تلفیقی را در برنامه کار خود دارد که با این روش از همه ابزارها برای کنترل عوامل خسارت زا استفاده می‌شود که در نهایت عوامل کنترل کننده مواد شیمایی است.

وی با بیان اینکه زمانی بایستی از آفت کش‌ها در مزارع استفاده شود که به آستانه زیان اقتصادی محصول رسیده باشد افزود: آفت کش‌ها مهمترین و اساسی‌ترین نهاده‌های تولید محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند که اگر اصولی مصرف شوند مورد حمایت هستند.

وی مهمترین اولویت‌های وزارت متبوع در بحث سموم را؛ ساماندهی واردات و تولید آفت کش‌ها، حذف سموم پرخطر، افزایش سطح آفت کش‌ها با پایه گیاهی، کنترل کیفی سموم، ساماندهی توزیع و فروش آفت کش‌ها، اصلاح فرمولاسیون، کاهش دوز مصرفی، اصلاح بسته بدی و ساماندهی سمپاشهای موجود در کشور برشمرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: در حال حاضر ۲۲۳ داروخانه کشاورزی در سطح شهرستانهای این استان فعالیت دارند که البته متأسفانه تعدادی فروشگاه‌های غیرمجاز نیز اقدام به فروش سموم می‌کنند که بایستی شناسایی و نظارت شوند.

به گفته راه انجام، پیش بینی تدارک سموم (حشره کش‌ها، قارچ کش‌ها و علف کش‌ها) برای سال زراعی جاری در استان قزوین ۹۷۱ تن است.

وی با تاکید بر اینکه بهینه مصرف کردن سموم می‌تواند کشاورزی را متحول کند افزود: کیفی سازی سموم تولیدی و مصرف بهینه آن در مزارع کشاورزی ضروری است.

گفتنی است؛ در این همایش توسط حکم آبادی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش و ترویج و پژوهشگر مروج ارشد پسته در خصوص تغذیه درختان پسته بعد از برداشت محصول و عملیات زمستانه، اهمیت نقش بور و منگنز در تغذیه درختان پسته، نیاز آبی، مدیریت و مصرف کودهای آلی و شیمیایی بخصوص فسفر و پتاسیم قبل از فصل، کانال کود محوه حفر، محدودیت‌های خاک و پروانه چوبخوار پسته مطالبی ارائه شد.

منبع: مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید