کد خبر: 391797
۰
۰
نسخه چاپی

رقابت شانه به شانه لرستان برای کسب عنوان بیکارترین استان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گزارش جدید مرکز آمار ایران از آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۴۰۱ نشان‌دهنده پس‌رفت روند اشتغال‌زایی در استان لرستان است تا این استان که همواره در فهرست بیکارترین استان‌های کشور قرار داشت این بار از رتبه سوم به رتبه دوم پس رفت کند.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان لرستان را ۱۳.۳ درصد اعلام کرده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲.۸ درصد بوده، افزایش پیدا کرده است، در این گزارش کردستان مقام اول بیکاری، لرستان مقام دوم جدول بیکاری و کرمانشاه نیز در مقام سوم جدول بیکاری کشور در پاییز ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

این در حالیست که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، لرستان در تابستان و بهار امسال نیز در رتبه چهارم جدول بیکاری کشور قرار گرفت.

رقابت شانه به شانه لرستان برای کسب عنوان بیکارترین استان

این در شرایطی است که در سفر رئیس جمهور به لرستان، موضوع رفع معضل بیکاری همواره مورد تاکید حجت الاسلام رئیسی بود و در سخنرانی‌های خود همواره کلید واژه بیکاری و ضرورت رفع این معضل اقتصادی و اجتماعی در لرستان را به کار می‌برد، اما گویا متولیان امر در لرستان از جمله مدیریت ارشد استان، معاون اقتصادی استاندار و… درک صحیحی از این سخنان و وضعیت بیکاری جوانان در لرستان هنوز ندارند تا وضعیت اشتغال در این استان هر فصل و هر سال دریغ از فصل و سال گذشته باشد.

لرستان نیاز بسیاری به کار و ایجاد اشتغال دارد

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جریان سفر خود به لرستان بارها به این معضل بزرگ لرستان و لرستانی‌ها اشاره کرد.

وی از همان بدو ورود در فرودگاه خرم‌آباد به این چالش اشاره داشت و اظهار کرد: در لرستان شاهدیم علی‌رغم اینکه ظرفیت زیرساختی خوبی دارد اما در صنایع برخی از واحدهای صنعتی نیمه تعطیل است و برخی هم تعطیل‌شده است و این شرایط در حالی است که لرستان نیاز بسیاری به کار و ایجاد اشتغال دارد.

امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم وی گفت: این شرایط به‌شدت ما را رنج می‌دهد؛ در لرستان پسران و دختران تحصیل‌کرده بسیاری داریم که از بیکاری رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در این استان ظرفیت‌های آب‌وخاک و کشاورزی وجود دارد اما بیکار فراوان است، اظهار داشت: محور برنامه‌های ما این است موانع و مشکلات را بررسی کنیم و آنچه می‌شود در استان تصمیم بگیریم و مابقی را در تهران رسیدگی کنیم.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم و ظرفیت‌های بسیاری که در استان وجود دارد به کار گرفته شود.

بیکاری مردم را رنج دهد ما را هم رنج می‌دهد

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در دیدار خود با «اقشار مختلف لرستان» بابیان اینکه مسئله مهم، مسئله اشتغال لرستان است؛ گفت: بیکاری در لرستان بنده را به‌عنوان یک طلبه و مسئول بسیار رنج می‌دهد؛ وضعیت بیکاری استان‌ها ازجمله لرستان که امکانات مناسب دارند و بیکاری آن‌ها بالا است، بسیار ما را رنج می‌دهد.

رئیس‌جمهوری همچنین در «شورای اداری لرستان» با اشاره به اینکه مسئله بیکاری تبدیل به آسیب اجتماعی در خانواده‌ها و جامعه می‌شود، گفت: از صبح در هر کوی و برزنی که رفتم خانواده‌های بسیار محترمی با من صحبت کردند و شاید با ده‌ها نفر صحبت داشته‌ام که مشکل همگی آن‌ها به شغل برمی‌گردد، مسئله جدی در لرستان شغل است.

وی همچنین در «نشست خبری پایان سفر» خود با اشاره به اینکه در شورای اداری اعلام کردم آقایان نگاه نکنند فقط به وزارت کار، همه دستگاه‌ها مأموریت برای ایجاد اشتغال دارند، بیکاری مردم را رنج دهد ما را هم رنج می‌دهد؛ ایجاد اشتغال به‌حق است و از خواسته‌هایی است که در دیدارهای مردمی فراوان دیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال را باید محور قرار دهیم و همه مدیران باید در این مسئله نقش ایفا کنند تا بیکاری که مردم را سال‌هاست رنج می‌دهد حل شود.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

از ما معجزه نخواهید!

این سخنان حجت الاسلام رئیسی در حالیست که در طی روزهای گذشته معاون اقتصادی استانداری لرستان در آخرین اظهار نظر و در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت شاخص‌های اقتصادی لرستان، اعلام کرد که از ما «معجزه» هم نخواهید، ما «معجزه گر» نیستیم، اگر «معجزه گر» بودیم در زندگی خودمان «معجزه» می‌کردیم.

من معتقد هستم باید جای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ عوض شود وی در ادامه سخنان خود در رابطه با اختلاف در آمار اعلام شده در حوزه بیکاری و اشتغال استان و همچنین موضوع راستی آزمایی در این رابطه، گفت: من هم مقداری با شما در رابطه با عدم ایجاد اشتغال در استان با وجود پرداخت تسهیلات موافقم، من معتقد هستم باید جای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ عوض شود، در این رابطه مکاتبه و پیگیری هم کرده‌ام، منتها ما تابع سیاست دولت هستیم.

معاون اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه ما در مشاغل خرد، پول ارزان قیمت می‌دهیم، اما گاهاً تبدیل به شغل پایدار نمی‌شوند، گفت: اما اگر جای تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ جابجا شود، تبصره ۱۸ در مسیر تولید قرار می‌گیرد، در قالب این تبصره برای بیش از شش هزار نفر در این شرایط سخت اقتصادی شغل ایجاد شده و بیمه شده رسمی داریم.

ابراهیمی با بیان اینکه دستگاه‌هایی که شغل ایجاد می‌کنند باید در سامانه «رصد» اعلام کنند، گفت: در این سامانه تا حدود یک هفته پیش ۲۸ هزار شغل ثبت نام شده است، اما اینها باید راستی آزمایی شوند، در این راستا دولت ساز و کاری در نظر گرفته و شرکت‌های مستقلی باید این موضوع را راستی آزمایی کنند.

وی، ادامه داد: این راستی آزمایی یک زمان و پروسه‌ای دارد که باید تمام شود، بعد از پایش دقیقی که انجام شد، آمار را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

مدال برنز «بیکاری» برای لرستان/«وضع اشتغال» هرسال دریغ از پارسال!

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیاردی چرا منجر به کاهش نرخ بیکاری در لرستان نشده است؟

معاون اقتصادی استانداری لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه لرستان از نظر تعداد شغلی که در سامانه «رصد» ثبت نام کرده در میانه کشور قرار دارد گفت: راستی آزمایی صورت گیرد آمار اعلام می‌شود.

ابراهیمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما اگر بخواهیم پولی که از محل تبصره ۱۸ پرداخت می‌کنیم را به عنوان شغل حساب کنیم خیلی زیاد است، اما واقعیت این است که کسی که بیمه تأمین اجتماعی می‌شود و بیمه او به صورت ماهانه پرداخت می‌شود را شاغل حساب می‌کنم، افزود: چرا «سر خودمان را کلاه بگذاریم؟» این فایده ندارد، ما این را فقط می‌دانیم که شب و روز تلاش می‌کنیم با برنامه، برای رشد و توسعه لرستان، اینکه چه اتفاقی رخ دهد، «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا».

بنا بر این گزارش، اخیراً «فرهاد زیویار» استاندار لرستان نیز در گفت و گو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده که ۲۰ هزار میلیارد تومان در طول فعالیت دولت سیزدهم به ویژه یک سال گذشته از طریق منابع مختلف و یا کمک دولتی در این استان سرمایه‌گذاری شده است، حالا سوال کارشناسان و همچنین افکار عمومی استان از مدیریت ارشد لرستان این است که چرا علیرغم این ادعای سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در لرستان، این استان در جدول بیکاری کشور پس رفت کرده و اساساً این میزان سرمایه گذاری در کجا و در چه طرح‌هایی انجام گرفته که مردم ایجاد اشتغال از طریق آنها را هنوز لمس نکرده‌اند و لرستان این جایگاه را در جدول نرخ بیکاری کشور کسب کرده است؟

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید