کد خبر: 392074
۰
۰
نسخه چاپی

سرقت بیشترین فراوانی را در استان البرز دارد

به گزارش اقتصادآینده نیوز نشست مشترک نمایندگان مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی ظهر سه‌شنبه در محل حوزه ریاست دادگستری کل استان، با حضور علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس؛ مهدی عسگری و علیرضا عباسی نمایندگان مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی؛ حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان؛ آرش استکی رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرج، احمد نوروزی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان، با میزبانی دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

حسین فاضلی هریکندی در این نشست با اشاره به اینکه در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه، تعامل و همفکری بین دستگاه‌های مختلف یکی از تأکیدات رئیس قوه قضائیه است تصریح کرد: این تعامل فقط محدود به قوای مجریه و مقننه نیست و دستگاه قضائی آمادگی تعامل و همفکری با کلیه سازمان‌ها و ارگان‌ها و همچنین آحاد جامعه را دارد.

تفاهم نامه همکاری با نمایندگان مردم استان البرز

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف قوه قضائیه با کمیسیون‌های مجلس که شرح وظایف مستقیم و نزدیکی با قوه قضائیه دارند، گفت: انعقاد تفاهم نامه همکاری قوه قضائیه با مجلس شورای اسلامی گام مهمی در این مسیر بود که در استان نیز دادگستری کل استان با انعقاد تفاهم نامه با نمایندگان مردم شریف استان در مجلس به دنبال بهره مندی از ظرفیت‌های موجود جهت خدمت بیشتر به مردم شریف استان است.

رئیس شورای قضائی استان البرز اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه مذکور، دبیرخانه‌ای در محل دادگستری کل استان تشکیل شده تا موضوعات و دغدغه‌های مشترک را پیگیری کند و نتایج را در نشست‌های فصلی مورد بررسی قرار دهد.

آمار ورودی و مختومه پرونده‌ها در ۹ ماه ابتدای سال جاری

وی در ادامه با اشاره به عملکرد دادگستری کل استان البرز در حوزه‌های مختلف قضائی گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۳۸۶۸۲۴ فقره پرونده به دادسراها، دادگاه‌ها و اجرای احکام وارد شده است که نسبت به سال گذشته رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین در مجموع ۳۸۴۶۱۳ فقره پرونده تا پایان آذر مختومه شده است که علی رغم افزایش ورودی، تنها ۲۲۱۱ فقره پرونده تا پایان ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با میزان ورودی، کمتر مختومه شده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش مضاعف همکاران امیدواریم که تا پایان سال جاری پرونده‌های مانده اتخاذ تصمیم گردد؛ در حوزه شورای حل اختلاف نیز تعداد پرونده‌های وارده ۱۱۸۱۶۷ فقره بوده است.

۶ اتهام نخست استان البرز

عالی‌ترین مقام قضائی استان البرز با برشمردن اتهامات اول استان از نظر فراوانی، بیان کرد: سرقت، توهین، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه، ضرب و جرح عمدی، صدمات بدنی در اثر تصادفات رانندگی شش اتهام نخست استان البرز هستند.

کاهش ۱۳ درصدی سرقت در استان البرز

وی با اشاره به اینکه مقابله با سرقت مطالبه عمومی است که در کشور وجود دارد، متذکر شد: در استان البرز با اقدامات انجام شده از جمله ایجاد قرارگاه مقابله با جرایم خاص و قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت، برخلاف روند رو به رشد کشوری، شاهد کاهش ۱۳ درصدی آمار سرقت در ۹ ماهه سال جاری در مقایسه با سال قبل هستیم.

رئیس کل دادگستری استان البرز با یادآوری اینکه روند کاهش وقوع سرقت در استان البرز از سال ۱۳۹۹ شروع شده است، افزود: طبق آمار اعلامی از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، به لحاظ میانگین وارده پرونده‌های سرقت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، استان البرز از رتبه هشتم در سال ۱۳۹۸ با بهبود وضعیت و کاهش نرخ رشد سرقت به رتبه دوازدهم در سال ۱۳۹۹ و در ادامه نیز به جایگاه نوزدهم در سال ۱۴۰۰ در میان سایر استان‌ها رسیده است.

فاضلی هریکندی با تاکید بر اینکه استان البرز در کنار کاهش وقوع سرقت در زمینه کشف سرقت نیز بهبود قابل توجهی داشته، بیان کرد: این در حالی است که به لحاظ کشف سرقت، استان البرز در سال ۱۳۹۸ در رتبه ۳۰ کشوری بوده در سال ۱۳۹۹ با افزایش میزان کشف سرقت در جایگاه ۲۷ و در سال ۱۴۰۰ در جایگاه ۲۰ کشوری قرار گرفته است.

وی گسترش فرهنگ صلح و سازش را یکی از اولویت‌های دادگستری کل استان البرز در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه برشمرد و بیان کرد: ایجاد چهار شورای حل اختلاف تخصصی در سال جاری یعنی شورای حل اختلاف ویژه شرکت‌های دانش بنیان، شورای حل اختلاف ویژه مدیریت شهری، شورای حل اختلاف اتاق اصناف و شورای حل اختلاف ویژه اهالی رسانه، گام‌های مهمی در مسیر تخصصی سازی سازش و حل اختلافات در دعاوی بوده است.

نظارت بر ۱۳ هزار صفحه در فضای مجازی

در ادامه این نشست دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، انسجام در بین دستگاه‌های مختلف در استان را مثال زدنی دانست و گفت: دستگاه قضائی در هرجایی که موانعی در مسیر اجرای برنامه‌های قانونی دستگاه‌های مختلف وجود داشته ورود و موانع را برطرف کرده است.

وی در ادامه با اشاره به نظارت و ساماندهی فضای مجازی بیان کرد: بر اساس برآوردها بیش از ۱۳ هزار صفحه در فضای مجازی فعالیت دارند که در موارد متعددی به صاحبان این صفحات تذکر، انذار و در مواقعی برخورد قضائی انجام شده است.

در ادامه این نشست علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر انتظارات ویژه ای که مردم از نمایندگان حوزه انتخابیه خود دارند، گفت: تلاش می‌کنیم بیشترین حضور را در بین مردم داشته باشیم.

انتقال زندان‌ها از استان البرز

وی با اعلام آمادگی برای پیگیری در مجلس در زمینه قوانینی که نیاز به اصلاح دارند گفت: انتقال زندان‌ها از استان البرز نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های مرتبط با حاشیه نشینی در کرج خواهد داشت.

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه، فرصت مناسبی برای کمک به دستگاه قضائی است از اهتمام جدی در مجلس در این زمینه گفت.

تقدیر از ایجاد شورای حل اختلاف ویژه شرکت‌های دانش بنیان، پیگیری حقابه کشاورزان ماهدشت، مشکلات تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد از دیگر مباحث مطرح شده توسط عباسی در این نشست بود.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد نیز در این نشست با تقدیر از زحمات دستگاه قضائی در اغتشاشات اخیر گفت: شاهد بودیم که دادگستری کل استان بدون اینکه متأثر از فشارها و فضاسازی‌ها باشد به رسالت قانونی خود عمل کرد.

گفتنی است در پایان این نشست ابلاغ صلح یاری نمایندگان استان در شوراهای حل اختلاف به امضای رئیس کل دادگستری استان البرز به ایشان تقدیم شد.

منبع:مهر

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید