یادداشت

نظارت تقنيني رئيس مجلس بر اساس نامه هاي مصوب هيئت وزيران

نظارت تقنيني رئيس مجلس بر اساس نامه هاي مصوب هيئت وزيران

 

 

 

افشين نجفقلي دوست اقتصاد آینده آذربایجان شرقی (مراغه) : علت واگذاري اختيار تصويب اساس نامه هاي دستگاه هاي دولتي به دولت چيست؟

 

١- در كشور ما شمار زيادي شركت و موسسه دولتي وجود دارد كه تصويب اساس نامه آن ها نيازمند زمان و دارا بودن تخصص اجرائي و فني بسيار زيادي است و نيز در اساس نامه بعضي از اين شركت ها ، با اصلاح يك بند ، تحرك يك دستگاه ، ده مرتبه بالا مي رود و طرح اين موارد هم باعث تجمع كار در مجلس ميشود و هم آغاز به فعاليت اين شركت ها زا با كندي مواجه كندي مواجه ميسازد(صورت مشروح مذاكرات شوراي بازنگري قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران جلسه ٢٨).

 

٢- اين اساس نامه ها نوعا داراي جنبه فني و تخصصي است و مشتمل بز مطالبي نيست مه بتوان درباره آن ها به بحث و مذاكره سياسي پرداخت.

 

٣- مجلس با تفويض اختيار اين اساس نامه ها به دولت ، به گونه اي نظارت سياسي خود را بر دولت تسهيل ميكند.

 

اما دو نكته مهم در اصل ٨٥ وجود دارد :

نكته اول ؛ مربوط ميشود به واگذاري تصويب اين اساس نامه ها از مجلس به دولت ؛ كه ظاهراً به طور قطعي اين واگذاري صورت گرفته و پس از آن مجلس ، نقشي در اين زمينه ندارد.

بنابراين دولت بايد مصوبه مذكور را مستقيماً به شوراي نگهبان بفرستد و شورا آن را تاييد كند. شورا نيز در صورت مغايرت آن با شرع و قانون اساسي ، بايد آن را براي تجديد نظر به دولت بازگرداند. همچنين اين اساس نامه ها ، در صورت تصويب در هيئت وزيران ، بايد <<ضمن ابلاغ براي اجرا به اطلاع رئيس مجلس شوراي اسلامي برسد.>>

 

نكته دوم ؛ تاكيد نظارت دو گانه بر مصوبات دولت است يعني نظارت شوراي نگهبان در تطبيق اساس نامه مصوب هيئت وزيران با شرع و قانون اساسي و نظارت رئيس مجلس شوراي اسلامي در تطبيق اين مصوبات با قوانين و مقررات عمومي كشور.

 

٤- شناسه ارزشيابي :

الف) در اين صورت چنانچه بين نظر شوراي نگهبان و نظر رئيس مجلس در تاييد يا رد اساس نامه اختلاف وجود داشته باشد به ترتيبي كه دولت در اصلاحات خود نتواند ، هر دو نظر را يك جا تامين كُند راه حل مشخصي وجود ندارد.

 

افشين نجفقلي دوست

كارشناس ارشد مديريت -دانشجوي ارشد دين و رسانه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید