کد خبر: 410771
۰
۰
نسخه چاپی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با ایمیدرو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش اقتصادآینده نیوز به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری در آیین امضای تفاهم‌نامه تولید پترولیوم کک کلسینه‌شده بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با بیان اینکه یکی از تکالیف در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، توسعه و گسترش پالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش است، افزود: سیاست دولت سیزدهم جلوگیری از خام‌فروشی است و اکنون در منطقه خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی وجود دارد.

وی ادامه داد: ساخت پالایشگاه مهر خلیج‌فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه و پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه در دستور کار قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، در آن منطقه ظرفیت پالایشی به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تأکید بر اینکهجلوگیری از خام‌فروشی سیاست دولت سیزدهم است و بر این اساس ضروری است تا خوراک صنایع پایین دستی را تامین کنیم، بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است.

سالاری درباره این تفاهم‌نامه گفت: تولید کک گرید آندی و اسفنجی را در صنایع فولادی و آلومینیوم نیاز داریم، با مطالعاتی که انجام شد دانش فنی بومی شده است و امروز این توان را داریم تا با مشخصاتی که در شرکت‌های پالایشی وجود دارد، به مقدار کافی خوراک تولید کک آندی و اسفنجی را تأمین کنیم.

وی تأکید کرد: با این اقدام می‌توانیم واردات کک آندی که از مسائل مهم تولید است و در شرایط تحریمی از چالش‌های عمده بخش فولاد و آلومینیوم به شمار می‌آید را برطرف کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه با برنامه‌ریزی که انجام شده خوراک تولید این کک تأمین می‌شود، افزود: در منطقه خلیج‌فارس سیاست این است که این منطقه از نظر پالایشگاه‌سازی به قطب انرژی تبدیل شود و به این منظور باید به سمت ساخت پتروپالایشگاه‌ها برویم.

سالاری با اشاره به اینکه زیرساخت خوبی در این منطقه برای جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی تولیدی ایجاد شده است، تصریح کرد: شبکه خطوط انتقال فرآورده به شرق کشور از مسیر کرمان در حال تقویت است و ۲ خط ۲۶ اینچ ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه بخشی از تولیدات پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی محصولات پتروشیمی است، فرصت صادراتی ۳۵ درصد تولیدات این پالایشگاه فراهم می‌شود.

وی گفت: در این پتروپالایشگاه، ۲۵ واحد فرآیندی احداث خواهد شد و خدمات جانبی را نیز خودش تأمین می‌کند. بر اساس قانون نیز برای ساخت آن افزون بر حضور بخش دولتی، با هلدینگ‌ها و بانک‌ها مشارکت خواهیم کرد تا ظرف ۵ سال ساخت آن به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با توجه به الگوی فرآیندی که دیدیم، هماهنگی انجام شد و مجوزهای شورای اقتصاد در حال دریافت است. از طرف دیگر مجوز شورای پول و اعتبار برای مجموعه بانک‌ها را دریافت می‌کنیم که قدرالسهم شرکت‌ها واریز و شرکت ثبت شود تا با توجه به اینکه الگو تعریف شده بخشی از مطالعات بنیادی انجام شده به سمت فرآِیند عملیات اجرایی برویم.

کاهش ۵۰ درصدی ارزبری صنایع آلومینیوم با تولید پترولیوم کک

امیر خرمی‌شاد، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، ماده اولیه پترولیوم کک کلسینه شده که یکی از طرح‌های مهم برای صنایع معدنی تولید آلومینیوم است، تأمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ایران ظرفیت تولید ۷۷۰ هزار تن آلومینیوم را دارد، افزود: همه آند مصرفی این صنعت وارداتی است و ارزبری بالایی دارد. با برنامه‌ریزی که در ایمیدرو، بر پروژه‌هایی که ارزبری بالایی دارد، تمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم با راه‌اندازی آن پروژه‌ها خروج ارز را به حداقل برسانیم و از ظرفیت‌های داخل استفاده کنیم.

خرمی‌شاد ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار بر این است روزانه ۲ هزار بشکه وکیوم باتوم و ۲ هزار بشکه سی‌او (کلاریفاید اویل) دریافت کرده و ۴۰ هزار تن پترولیوم کک کلیسنه تولید کنیم، البته همچنان فاصله با نیاز داخلی زیاد است و در مرحله دوم ۱۲۰ هزار تن به تولید پترولیوم کک اضافه خواهد شد که در آن صورت نیمی از نیاز کشور را تأمین خواهیم کرد و مصرف ارز در این زمینه ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت.

شایان ذکر است که در حوزه آلومینیوم یک میلیارد دلار برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری انجام شده است. این پروژه که قرار است پترولیوم کک کلسینه تولید کند، ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت، همچنین ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای پودر آلومینیوم در نظر گرفته شده که اگر این اتفاق بیفتد ارزبری آلومنیوم از حدود ۷۰ درصد به ازای هر تن به حدود کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.

منبع:شانا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید