کد خبر: 410806
۰
۰
نسخه چاپی

رزمندگان استان همدان در آزادسازی خرمشهر درخشیدند

سردار مهدی فرجی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر به نقش رزمندگان همدان در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: استان همدان جز ارکان اصلی لشکر ۲۷ و آزاد سازی خرمشهر بوده است؛ بنیان گذاران اصلی لشکر ۲۷ بچه‌های استان همدان بودند و در آزاد سازی خرمشهر خوب درخشیدند.

وی تشریح کرد: بعد از عملیات فتح المبین که در جبهه جنوبی شوش و دزفول با آزادسازی منطقه غرب رودخانه کرخه، جاده دزفول و دهلران و تأمین شهرهای اندیمشک مورد توپخانه انجام گرفت و جاده‌ها همیشه دچار مشکل بودند اما این عملیات با موفقیت به انجام رسید.

مشاور فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) همدان ادامه داد: در عملیات فتح المبین، بالغ بر ۲ هزار و۴۰۰ کیلومتر مربع منطقه آزاد شد و با توجه به امکاناتی که در این عملیات به دست نیروهای ما آمد، بسیاری از تیپ‌ها به لحاظ تجهیزات به لشکر تبدیل شدند.

سردار فرجی با بیان اینکه اشغال خرمشهر از لحاظ سیاسی و نظامی بر روحیه مردم تأثیر زیادی از جمله ناامیدی گذاشته بود؛ افزود: عملیات بیت المقدس از ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ با همراهی لشکر ۲۷و لشگرهای دیگر در قالب قرارگاه‌های مختلف به مدت ۲۳ روز و در ۴ مرحله انجام گرفت.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم شهید همدانی به شدت زخمی شد ولی بلافاصله بعد از انتقال به بیمارستان مجدد به منطقه و عملیات بازگشت.

سردار فرجی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه عملیات بیت المقدس یک عملیات بسیار پیچیده، سخت، دشوار و مشترک بین ارتش جمهوری اسلامی و مجموعه سپاه پاسداران بود؛ خاطرنشان کرد: از مجموعه استان همدان امیر جوادی در این عملیات با فرماندهی تیپ شهید قهرمان با کارهای ارزشمند در یکی از محورهای عملیاتی خوب درخشید.

مشاور فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) همدان از حضور نیروهای بسیج، نیروهای مردمی در لشکرها، پشتیبانی‌ها، کاروان‌های پشتیبانی، تعمیر کاران و آبرسانی ها نیز سخن گفت و افزود: این نیروها با تانکرها آب را به رزمندگان می‌رساندند و روی پلاک آنها درج شده بود از استان شهید پرور همدان، که هیچ وقت از خاطر دور نخواهد شد و همیشه مدیون مردم خوب و به ویژه مردم استان همدان هستیم.

شهادتی که روحیه رزمندگان همدانی را قوی‌تر ساخت

سردار فرجی یادآور شد: عملیات بیت المقدس یکی از بهترین عملیات‌ها بود؛ گرچه در این عملیات بسیاری از بچه‌های ما شهید شدند و می‌توان به روز دوم اشاره کرد که شهید شهبازی که چند روز در تمام مراحل عملیات حضور داشت و شهید شد.

وی با بیان اینکه شهادت ایشان، در روحیه رزمندگان تأثیر گذاشت؛ اما شهادت شهید شهبازی باعث شد که رزمندگان محکم و قوی‌تر در عملیات حضور پیدا کنند.

مشاور فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) همدان یادآور شد: در آزادسازی جاده اهواز، خرمشهر و خیلی موارد دیگر بچه‌های استان همدان به عنوان تشکیل دهندگان و بنیان گذاران اصلی لشکر ۲۷ بودند، شاید گفته شود که لشکر ۲۷ متعلق به تهران است اما استان همدان جز ارکان اصلی این لشکر بوده است.

سردار فرجی در ادامه گفتگو با بیان اینکه شهید همدانی فرمانده محور آزادسازی خرمشهر از لشگر محمدرسول‌الله بود و حاج احمد متوسلیان؛ فرمانده لشگر و شهید شهبازی نیز جانشین فرمانده بودند؛ افزود: نقش شهید محمود شهبازی در این عملیات بر همه مشخص است.

وی تصریح کرد: بیشتر بچه‌های استان همدان فرمانده گردان و گروهان بودند و مسئولان آماده لشکر حاج محمود شهبازی، آقای نیکومنظر، شهید همدانی، بادامی و سیلواری بودند.

از خرمشهری که آزاد شد تا خرمشهرهایی که آزاد می‌شوند

سردار فرجی با اشاره به اینکه آزادسازی خرمشهر باعث آزادی هویزه، خارج کردن اهواز، حمیدیه، سوسنگرد، ابادان از برد توپخانه دشمن شد در عملیات بیت المقدس ۵ هزار و۳۸۰ کیلومتر مربع منطقه آزاد شد و این بسیار ارزشمند است؛ اظهار کرد: ما همیشه از دیواره‌ها شهر خرمشهر را از دور با دوربین نگاه می‌کردیم و با خود می‌گفتیم که خدایا می‌شود، یک روز خرمشهر آزاد شود و سرانجام، خرمشهر آزاد شد و خرمشهرها آزاد شدند و رزمندگان ما که یک روز، یک شهر ۵ هزار نفری خالی از سکنه را آزاد کردند.

مشاور فرمانده سپاه انصار الحسین (ع) همدان خاطرنشان کرد: رزمندگان ما، در دهه نود یک خرمشهر دیگر را به نام حلب با جمعیت بالغ بر ۳ میلیون آزاد کردند و این یکی دیگر از افتخارات کشور ایران اسلامی است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید