کد خبر: 411226
۰
۰
نسخه چاپی

بیماری تب مالت در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است

به گزارش اقتصادآینده نیوز بهمن رشید پور ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: بیماری بروسلوز یا تب مالت از دام به انسان منتقل می‌شود و بسیار خطرناک بوده اما در عین حال قابل پیشگیری است.

وی بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ موارد تب مالت در استان به ۲۲۴ مورد رسید.

رشید پور با بیان اینکه پیشگیری و آموزش جمعیت روستایی دامدار برای کاهش بار بیماری در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد، گفت: علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی، این بیماری موجب خسارات فراوان همچون سقط جنین‌های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.

وی داشتن اتاق سرد برای نگه داری ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از ذبح دام برای جلوگیری از بیماری‌های دامی را مهم دانست و گفت: این سازمان نقش اثرگذاری در جمع آوری یا نظارت قوی‌تر بر کشتار غیر مجاز دام در منطقه دشت روم شهرستان بویراحمد و برخی از مکان‌های عرضه غیرمجاز دارد، همچنین مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه، گوشت آلوده و بستنی‌های محلی تهیه شده از شیر خام نیز می‌تواند در ایجاد آلودگی و ابتلاء به بیماری تب مالت مؤثر باشد.

رشید پور تصریح کرد: ارتباط با دام آلوده و پوشش پایین واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت و افزایش استفاده از لبنیات سنتی را از عوامل اصلی شیوع این بیماری است و دامداران باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها، با دامپزشکی استان همکاری کنند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید