کد خبر: 411316
۰
۰
نسخه چاپی

کاهش ۵۹ درصدی تولید علوفه در مراتع خراسان جنوبی

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵ میلیون هکتار به مرکزیت بیرجند واقع در شرق کشور است.

وی تصریح کرد: میزان ۹۷ درصد از مساحت استان یعنی معادل ۱۴ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۹۵۰ هکتار آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده که در این میزان اراضی مرتعی با مساحت ۸ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۴ هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: در شرایط نرمال بارندگی میزان تولید علوفه مراتع استان، به استناد آمار و اطلاعات اخذ شده از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معادل ۴۸۰ هزار تن علوفه خشک قابل بهره برداری مجاز است.

نصرآبادی گفت: طی سنوات گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی، میزان تولید علوفه قابل بهره برداری در عرصه‌های مرتعی استان خراسان جنوبی به رقمی معادل ۶.۱۹۸ هزار تن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این میزان کاهش تولید علوفه (معادل ۵۹ درصد) نسبت به میانگین دراز مدت آن در استان، تبعات زیادی به همراه داشته است، بیان داشت: کاهش شدید علوفه مورد نیاز دام‌های وابسته به عرصه‌های منابع طبیعی و مرتعی، منجر به افزایش فشار چرای فوق‌العاده بر عرصه‌های مرتعی و قابل تعلیف شده که در دراز مدت سبب کاهش کمی و کیفی علوفه مرتعی و تخریب مراتع و در نهایت گرایش منفی عرصه‌های مرتعی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: با احتساب ارزش ریالی هر کیلوگرم علوفه در سال جاری (معادل ۷۹۱۰۰ ریال) و کاهش قابل توجه علوفه مرتعی در استان، ارزش اقتصادی توان تولیدی مراتع استان از ۳۷ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال به رقم ۱۵ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال تنزل داشته است.

نصرآبادی از تغییر میزان تولید محصولات فرعی در عرصه‌های مرتعی استان طی سنوات خشکسالی خبر داد و گفت: بالغ بر ۶۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی، رویشگاه گیاهان دارویی است.

وی بیان کرد: در شرایط نرمال بارندگی و مساعد بودن دیگر موارد مؤثر در برداشت گیاهان دارویی سالانه پتانسیل برداشت بیش از ۵۷ تن گیاهان دارویی بویژه آنغوزه شیرین در عرصه‌های منابع طبیعی استان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: طی سنوات گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و پراکنش نامناسب بارندگی‌ها، میزان برداشت و استحصال محصولات فرعی مرتعی به ویژه آنغوزه شیرین به رقمی معادل ۲۵ تن کاهش یافته است.

نصرآبادی ادامه داد: این میزان کاهش برداشت گیاهان دارویی (۴۴ درصد) نسبت به میانگین دراز مدت آن در استان، تبعاتی از جمله برداشت غیر اصولی و بیش از توان از عرصه‌های طبیعی را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین کاهش برداشت محصولات فرعی بویژه آنغوزه شیرین، منجر به افزایش فشار برداشت بر رویشگاه‌های محصولات فرعی شده که در دراز مدت سبب کاهش کمیت و کیفیت گیاهان دارویی مرتعی و تخریب رویشگاه‌های این گونه‌های گیاهی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با احتساب ارزش ریالی هر کیلوگرم آنغوزه شیرین (شیرابه و کشته) به طور متوسط در سال جاری (معادل ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال) و کاهش قابل توجه برداشت و استحصال گیاهان دارویی در استان، ارزش اقتصادی توان تولیدی رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان از دو هزار میلیارد ریال به رقم ۱,۱۲۰ میلیارد ریال تنزل داشته است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید