کد خبر: 411323
۰
۰
نسخه چاپی

مرز خسروی بهترین مسیر برای تردد زائران استانهای شمالغربی ایران

به گزارش اقتصادآینده نیوز یونس امیری صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم ایران از سالیان دور از طریق مرز خسروی به عراق و زیارت عتبات عالیات رفته اند و این مسیر از یک جایگاه تاریخی و معنوی بسیار ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: این مرز علاوه بر اینکه مسیر زوار حسینی بوده، همزمان تنها مرز تجاری رسمی ایران با کشور عراق هم بوده است و دیگر مرزها پس از پایان جنگ و سقوط رژیم بعثی ایجاد شده‌اند.

دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق تصریح کرد: در واقع مدیریت ارشد استان به دنبال ارتقای همزمان جایگاه اقتصادی و زیارتی خسروی و افزایش اثرگذاری مثبت این مرز تاریخی در معیشت مردم استان هستیم.

امیری با اشاره به اینکه کرمانشاه تنها استان کشور است که به صورت همزمان با بخش‌های عربی و اقلیم کردستان همجوار است، گفت: مرزهای شوشمی، شیخ صله و پرویزخان همجوار با اقلیم کردستان هستند و ۲ مرز مهم خسروی و سومار هم با استان دیاله عراق همسایه هستند و این نشان از جایگاه ویژه استان کرمانشاه دارد.

وی ادامه داد: مرز خسروی به دلیل نزدیکی به بغداد و کربلا و داشتن زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی مناسب و راه دسترسی بزرگراهی از اقبال مناسبی برخوردار است.

امیری عنوان کرد: در اوایل دهه ۹۰ و حمله داعش به عراق مناطق همجوار با خسروی دچار ناامنی شدند و در این شرایط مرزهایی مانند مهران و شلمچه مورد اقبال قرار گرفتند.

دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق خاطر نشان کرد: امسال با توجه رایزنی‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای که صورت گرفت، مرز خسروی از شرایط مناسبی برای تردد آسان‌تر زوار حسینی برخوردار است.

وی برقراری تردد زوار از مرزهای استان را امنیت آفرین خواند و گفت: افزایش عبور زوار حسینی از مرز خسروی، دولت عراق را تشویق می‌کند که توسعه زیرساخت‌های منتهی به این مرز مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق عنوان کرد: خسروی بهترین مسیر برای عبور زائرین استان‌های شمال غربی ایران محسوب می‌شود.

امیری یکی از مشکلات سال گذشته مرز خسروی را موضوع ازدحام زوار در نقطه صفر مرزی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مداومی که صورت گرفت طرف عراقی با توسعه دروازه ورودی در نقطه صفر مرزی و استقرار گیت ها در موازات تردد زوار موافقت کرد.

وی افزود: این مجموعه کارها و تسطیح و آماده سازی فضاهای مورد نیاز برای تردد زوار به روان سازی عبور زوار حسینی بسیار کمک می‌کند.

امیری در ادامه به تشریح تلاش‌های صورت گرفته برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در مرز منذریه پرداخت و گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با طرف عراقی، زیرساخت‌های خدماتی و بهداشتی در مرز منذریه توسعه قابل توجهی پیدا می‌کند و سایبان‌های جدیدی در این مرز ایجاد می‌شود.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق از ایجاد یک ترمینال مسافری مناسب در منذریه خبر داد و گفت: در این ترمینال برای مسیرهای بغداد، کربلا و نجف ایستگاه‌های اختصاصی تعریف می‌شود و زوار حسینی می‌توانند از طریق اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به مقصد مورد نظر خود بروند.

وی اضافه کرد: همچنین با توافقات صورت گرفته مسیر منذریه به ترمینال‌های این سه شهر مهم عراق معرفی می‌شود تا شرکت‌های حمل و نقل، ترددهای مسافری این مرز را هم عهده دار شوند.

امیری گفت: امیدواریم با تمهیدات اندیشده شده بخش مهمی از مشکلات سال گذشته در حوزه حمل و نقل مرتفع شود.

وی در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته برای ۲۴ ساعته شدن مرز خسروی اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط گرما، زوار حسینی تمایل بیشتری دارند که در خنکی هوا و پس از غروب از مرز عبور کنند.

مشاور استاندار در امور عراق افزود: در همین راستا توافقات اولیه‌ای پیرامون ۲۴ ساعته شدن مرز با مسئولان استان دیاله انجام شده و قطعی شدن آن مستلزم رایزنی با وزارت داخله عراق است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی یادآور شد: البته در شرایط فعلی به ساعات عبور زوار از مرز در طول روز چند ساعت اضافه شده است.

امیری در بخش دیگری از سخنانش به تمهیدات صورت گرفته در داخل استان اشاره کرد و گفت: امسال مسیر ورود به استان صورت یک کریدور از کنگاور به خسروی دیده شده است و در طول مسیر علاوه بر ارائه خدمات به معرفی مسیر خسروی و زیرساخت‌های آن پرداخته شده است.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید