کد خبر: 411361
۰
۰
نسخه چاپی

گام بلند پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در مسیر ساخت داخل

مجید رجبی به خبرنگار شانا گفت: پروژه تولید کک سوزنی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند که با دانش فنی و مهندسی همکاران پژوهشگاه صنعت نفت در حال اجراست، اکنون به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده و قرار است برای اجرای بخشی از این واحد با یک شرکت دانش‌بنیان وارد مذاکره شدویم تا بتوانیم از توانمندی متخصصان داخلی برای تولید این محصول بهره‌مند شویم.

وی به کاربرد و اثربخشی محصول کک سوزنی در صنایع مختلف داخلی اشاره کرد و یادآور شد: کک سوزنی از جمله مواد اولیه و کاربردی صنایع فولاد به‌شمار می‌آید، ضمن آنکه صنایع خودروسازی و کارخانه‌های تولید لوازم خانگی نیز از جمله صنایعی هستند که می‌توانند از این محصول راهبردی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند مدت‌زمان اجرایی شدن طرح اولیه کک سوزنی را ۶ ماه و زمان بهره‌برداری‌ از آن را چهار سال برآورد کرد و گفت: بعد از پایان طرح پایلوت کک سوزنی، مناقصه‌ای برگزار خواهد شد و با انتخاب یک شرکت پیمانکار، ادامه اجرای پروژه در دستور کار پالایشگاه قرار می‌گیرد.

پالایشگاه شازند در مسیر پتروپالایشی شدن

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با بیان اینکه این پالایشگاه در مسیر پتروپالایشی شدن است، اظهار کرد: محصولاتی مانند پروپیلن و نرمال هگزان که از نمونه محصولات تولیدی پتروشیمی‌ها و با ارزش افزوده بالا به شمار می‌آیند اکنون در پالایشگاه شازند تولید و استفاده می‌شود.

رجبی افزود: از صددرصد نفت خام قریب به ۹۰ درصد آن به تولید فرآورده‌هایی نظیر بنزین، نفت کوره، نفت سفید، گازوئیل، ال‌پی‌جی و سوخت جت اختصاص می‌یابد و محصولات تولیدی برای مصرف در اختیار دولت قرار می‌گیرد، بنابراین با تبدیل این فرآورده‌ها به محصولات پتروشیمی می‌توان محصولات با ارزش افزوده بالا همچون پروپیلن، نرمال هگزان و حلال ۴۰۲ تولید کرد.

توانمندی مهندسان داخلی در ساخت قطعات

وی توان مهندسان داخلی پالایشگاه را بسیار بالا و حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: کارکنان پالایشگاه در بومی‌سازی قطعات کمک‌های بسیاری کرده‌اند. برای نمونه زمانی که قطعه‌ای مانند تجهیزات ادوات دوار، پمپ‌ها و کمپرسورها خراب شود با استفاده از تجربه‌های متخصصان داخلی پالایشگاه، همچنین تلفیق دانش و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان آن قطعه ساخته و بومی‌سازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: قطعه‌ای از کمپرسور ۱۳ از خارج کشور تهیه می‌شد که قیمت بسیار بالایی داشت که خوشبختانه با همت و تلاش مهندسان داخلی قطعه موردنظر با قیمت بسیار پایین ساخته و استفاده شد.

استفاده از پساب شهری شهرستان شازند و اراک

رجبی به برنامه‌های زیست‌محیطی امسال شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اشاره و از پروژه بازیابی و استفاده مجدد از آب‌های با املاح بالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیست‌محیطی پالایشگاه یاد کرد و افزود: این پروژه در راستای سلامت محیط‌زیست و حفظ آب‌های زیرزمینی در پالایشگاه شازند در حال اجراست که صرفه‌جویی بالای ارزی دارد.

وی گفت: این پروژه حدود۳۰۰ میلیون مترمکعب بر ساعت آبی را که قابل استفاده نیست به چرخه تولید بازمی‌گرداند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با اشاره به اینکه آب پالایشگاه از سد تهیه می‌شود، بیان کرد: با اجرای طرح پساب شهری و جمع‌آوری پساب آب‌های شازند و اراک که قابل استفاده نیستند، امیدواریم بتوانیم طی انجام فرآیندی، پساب‌ها را تصفیه کنیم و به چرخه مصرف پالایشگاه بازگردانیم.

رجبی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای شروع پروژه پساب شهرستان شازند و اراک با آبفای استان امضا شده که اجرای این طرح از زمان شروع تا پایان کار حدود دو سال به طول خواهد انجامید.

وی درباره ساخت کاتالیست داخلی در پالایشگاه خبرهای امیدبخشی داد و گفت: بین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با دو شرکت داخلی در زمینه ساخت کاتالیست داخلی قراردادی امضا شده است که به‌زودی از واردات این محصول به کشور بی‌نیاز خواهیم شد.

اقدام‌های مسئولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند درباره برنامه‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت اعلام کرد: آسفالت و بهسازی راه‌های روستایی شهرستان‌های شازند و آستانه، تأمین روشنایی راه‌های روستایی، احداث تسویه‌خانه آب شرب شهرستان شازند، لایروبی قنات‌های روستاها و بالا بردن سطح آب قنات‌ها، احداث دو مدرسه در شهرستان شازند، اهدای کمک‌های نقدی قابل‌توجه به کمیته امداد و بهزیستی در مناسبت‌ها و اعیاد مختلف و... از جمله اقدام‌های قابل‌توجه شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند است.

منبع:شانا

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید