کد خبر: 411383
۰
۰
نسخه چاپی

نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در منطقه رودان

حجت‌الاسلام مهدی دری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه رودان قطب تولید لیمو در کشور است، بیان کرد: ۴۰ درصد لیموی کشور در این منطقه تولید می‌شود اما متأسفانه در زمان برداشت لیمو، قیمت آن افت پیدا می‌کند و برای باغدار به صرفه نیست. با توجه به اینکه در زمان فروش لیمو، حضور دلالان در منطقه پر رنگ می‌شود و شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که باغدار محصول تولیدی خود را به واسطه و دلال واگذار نماید و اینگونه درامد خوبی عاید باغدار نمی‌شود و دسترنج آن‌ها هدر می‌رود.

وی افزود: بایستی کارگاه‌های کوچک خانگی را برای تولید آبلیمو فعال کرد تا باغداران بتوانند با کمترین هزینه لیمو را به آبلیمو تبدیل و آن را وارد بازار نمایند.

حجت الاسلام دری اظهار کرد: از طرفی دستگاه‌های خشک کن صنعتی وجود دارند که می‌توان برای خشک کردن لیمو استفاده کرد و آن را با شکل و شمایل زیبا به بازار عرضه کرد. با این اقدامات علاوه بر اینکه کارگاه‌های کوچک خانگی فعال می‌شوند و بخش زیادی از بانوان و مردان در این حوزه مشغول به کار می‌شوند از طرف دیگر ثمره زحمت یکساله باغدار نیز هدر نمی‌رود و محصول با بسته بندی مناسب آماده ورود به بازار می‌شود.

امام جمعه رودان تصریح کرد: همچنین می‌توان با انجام این اقدامات به کسب بازارهای صادراتی نیز نزدیک شد و شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که بتوان محصولات این منطقه را به سایر کشورها صادر کرد.

وی عنوان کرد: حجم تولید لیمو در این منطقه بسیار زیاد است و اگر برای کسب و کار و جلوگیری از هدر رفت محصول تولیدی به این سمت و سو حرکت کرد قطعاً می‌توان ارزش افزوده و درآمد خوبی را برای منطقه و اهالی کسب کرد.

حجت‌الاسلام دری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید بالای انبه در این منطقه اشاره کرد و گفت: در این منطقه انبه در دو مرحله نارس و رسیده برداشت می‌شود اما بیشترین میزان برداشت در زمان نارس بودن انبه صورت می‌گیرد. انبه نارس برای تولید ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت آن نیز بسیار مناسب است. در صورتی که انبه در زمان رسیدن کامل برداشت شود قیمت آن کاهش می‌یابد و کفاف هزینه‌های کارگر، نگهداری و برداشت را نمی‌دهد. در صورتی که اگر انبه نارس برداشت شود و به شکل ترشی در بسته‌بندی شیشه‌ای قرار بگیرد می‌توان به درآمد خوبی رسید.

امام جمعه رودان تصریح کرد: رفع این مشکل نیز با ایجاد صنایع تبدیلی و فعال کردن کارگاه‌های کوچک خانگی میسر است و می‌توان با کمترین هزینه به بالاترین درآمد رسید. با این اوصاف مشکل اشتغال مردم منطقه حل می‌شود و باغدار نیز از خسارت و ضرر و زیان محفوظ می‌ماند و از همه مهمتر اینکه ارزش افزوده محصول تولیدی در همین منطقه صرف می‌شود. اما تمامی این شرایط زمانی رقم می‌خورد که دولت با پای کار آوردن بخش خصوصی و یا استفاده از توان خود، محصولات تولیدی و بسته بندی شده را به صورت تضمینی خریداری کند تا بتوانند در بازارها سهمی برای خودشان کسب کنند.

وی افزود: در غیر این صورت باز هم گره‌ای از مشکلات مردم منطقه باز نمی‌شود زیرا اگر محصول تولید شده بسته بندی شود اما به فروش نرسد ضررش برای منطقه دو برابر خواهد بود. مردم این منطقه نیازمند حمایت و توجه ویژه دولتمردان هستند و کافی است شرایط و زیرساخت را برای آنها فراهم کنند تا بتوانند گوشه‌ای از بخش تولید و رونق در کشور باشند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید