کد خبر: 411687
۰
۰
نسخه چاپی

مذاکرات ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت میعاد صالحی امروز (سه‌شنبه، نهم خردادماه) در آئین امضای موافقت‌نامه توسعه ریلی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه حوزه حمل‌ونقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مقام‌های کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: این توافق‌نامه به رشد تأمین ناوگان و توسعه زیرساخت‌های ریلی منجر می‌شود و امیدوارم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حمل‌ونقل ریلی باشد.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به اولویت توسعه ناوگان ریلی تأکید شده است، گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور، یک درصد از درآمد دولت از نفت در صندوق توسعه ملی، باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص می‌یافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه بر این اساس باید ۷,۷۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کرد، افزود: امیدواریم با حمایت رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزرای نفت و راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم این سرمایه‌گذاری محقق شود.

صالحی با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به‌صراحت برای صرفه‌جویی مصرف سوخت تأکید دارد، ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است، اما در سال‌های پیش اولویت به جاده داده شده بود که پرمخاطره است و کشته‌های تصادفات جاده‌ای بسیار بالا است.

وی تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت از موضوع‌های مهم است و اگر بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را توسعه دهیم مصرف سوخت بهینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچینین با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های مهم، بحث ترانزیت است که در اسناد بالادستی آمده و مورد تأکید رهبر انقلاب نیز بوده است، افزود: این مهم با توسعه خطوط ریلی قابل دسترسی است.

صالحی تأکید کرد: مسیر سرخس تا بندرعباس ۱۶۱۰ کیلومتر است که به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن ترانزیت ریلی درآمد برای کشور دارد و حدود هفت لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، در حالی که در حوزه جاده اگر همین بار جابه‌جا شود، درآمد همان ۴۰ دلار است، اما سوختی که مصرف می‌شود به ازای هر تن در جاده ۶۰ لیتر برآورد می‌شود.

وی به مذاکرات بین ایران و ترکمنستان برای افزایش ترانزیت هم اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ واگن قطار بین ایران و ترکمنستان برای تبادل بین دو کشور افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: مهمترین مرز متصل ما مرز سرخس است که تلاش کردیم این مرز را از تک‌محصولی بودن جدا کنیم و دیگر محصولات را از کشورهای آسیای میانه و روسیه تبادل خواهد شد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید