کد خبر: 411732
۰
۰
نسخه چاپی

ماده ۲۳ انتقال آب از سفیدرود اخذ شد

به گزارش اقتصادآینده نیوز علی حیدری ظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: مدیریت مصرف آب صرفاً نباید بر عهده شرکت آب منطقه‌ای باشد بلکه برای حفاظت و نگهداری از این منبع ارزشمند نیازمند مدیریت مشارکتی در سطح استان هستیم.

وی با بیان اینکه تعامل کارشناسان، اصحاب رسانه، دانشگاهیان، نمایندگان مجلس و… در مدیریت منابع آب بسیار حیاتی است، تصریح کرد: آب یک امانت الهی در دست ما است که باید با حفاظت از آن در تحویل به نسل آینده منصفانه و امانتدارانه عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه در سال‌های اخیر در حوزه سدسازی در استان اقدامات مؤثری انجام شده است، گفت: سد عنبران در سال ۸۹ کلنگ زنی شد که تا اواخر اسفند سال ۱۴۰۰ تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشت.

حیدری افزود: در یک سال گذشته و با پیشرفت ۵۲ درصدی این سد آبگیری شد و در حال حاضر ۱۲۰ هزار متر مکعب آب در پشت آن ذخیره شده که در آینده نزدیک با حضور مقامات کشوری افتتاح می‌شود.

وی رفع معارضات و تملک داخل مخزن سد عمارت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: معارضاتی بین ۲ استان در مسئله سد عمارت وجود داشت که با رفع آن با حضور مردم خود منطقه موفق شدیم تا در خرداد سال ۱۴۰۱ آبگیری این سد را نیز انجام دهیم که در حال حاضر ۲۲ میلیون متر مکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است.

حیدری با بیان اینکه در اجرای تمامی این طرح‌ها بحث اساسی ما وجود نگاه علمی به پروژه‌ها است، اضافه کرد: در کنار اجرای عمرانی پروژه‌های سدسازی سعی کردیم مطابق علم روز پروژه‌ها را به پیش برده و مهندسی ارزش را در طرح‌ها با ضریب کیفی بالا حتی در زمان بهره برداری مورد غفلت قرار ندهیم.

وی با اشاره به اینکه روند فعالیت‌ها و رویکرد ما در شرکت آب منطقه‌ای علم محور و با نگاه فناورانه است، بیان کرد: سال ۱۴۰۰ که شرکت را تحویل گرفیتم، یک هزار و ۶۰۰ قرارداد باز در شرکت وجود داشت که هر کدام استعداد تبدیل شدن به یک پرونده حقوقی کیفری را داشتند که با رویکرد علم محورانه و فناورانه توانستیم این قراردادها را به حداقل برسانیم که در حال حاضر تنها ۲۵۲ قرارداد جاری وجود داشته و ۱۵ قرارداد نیز در مسیر تعیین تکلیف هستند.

حیدری مدیریت منابع آب در استان را یادآور شد و اظهار کرد: همه اهالی استان در این آب سهیم و شریک هستند و باید در وهله اول با رفع معارضات و مناقشات مردم را به حق و حقوق واقعی خود در دستیابی به آب پایدار یاری کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حوزه آبریز ارس بالغ بر ۸۰ درصد منابع آبی استان تأمین می‌شود که باید با سیاست درست و برنامه ریزی آینده نگرانه حق تمامی بهره برداران را اثبات کنیم.

حیدری گفت: با جلسات فشرده و محرمانه بالغ بر ۱۱۷ صفحه نامه از کم و کیف حوزه آبریز ارس تهیه و به وزارتخانه ارسال شد تا بتوانیم حقوق ملی و بین المللی خود را از این حوزه دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه دسترسی به دیپلماسی آب یکی از دستاوردهای مهم مسئولان استان در بخش آب است، افزود: در حوزه میل مغان ۷۰ هزار هکتار اراضی خالص آبیاری شده و بالغ بر یک میلیون تن انواع محصولات استراتژیک تولید و به بازارهای کشور و جهان عرضه می‌شود که در صورت قصور و کوتاهی در تأمین آب این اراضی، ما باید پاسخگوی مردم شمال استان باشیم.

حیدری با اشاره به اینکه احتمال قطعی آب وجود داشت اما با همکاری و مشارکت مسئولان این احتمال را به صفر رساندیم، خاطرنشان کرد: مستندسازی حقابه، دیپلماسی آب و مدیریت مشارکتی آب در استان انجام شده و با تفکیک آب شرب از آب کشاورزی، یکی از اهداف بزرگ ما در این راستا محقق شده است.

وی با بیان اینکه در سفر آینده رئیس جمهور به استان تلاش می‌کنیم تا مسئله آب به صورت کامل در استان مرتفع شود، اضافه کرد: ماده ۲۳ انتقال آب از سفیدرود به دشت اردبیل با مستندات آماده شده و به زودی مراحل اجرایی این انتقال انجام خواهد شد.

حیدری بیان کرد: در حال حاضر دشت اردبیل با افت شدید آب مواجه است که اگر با روند فعلی نسبت به این برداشت‌های بی رویه اقدام نشود، آینده فاجعه باری را برای دشت اردبیل متصور هستیم.

رتبه دوم اردبیل در انسداد چاه‌های غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به اینکه ۲۰ سال از طرح‌های تعادل بخشی در حال انجام است، اظهار کرد: استان اردبیل رتبه دوم انسداد چاه‌های غیرمجاز را در کشور دارد اما با تمام این برنامه‌ها وضعیت آبخوان دشت اردبیل مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

حیدری تصریح کرد: در نصب کنتورهای هوشمند و سهام وضعیت ما بهبود یافته و توانسته ایم با فرهنگسازی، استفاده بهینه و روش آبیاری مدرن کشاورزان را به استفاده صحیح از منابع آب تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه از سیاست‌های اصلی ما آوردن آب به دشت اردبیل است، گفت: انتقال آب از سفیدرود به دشت ارس در راستای همین سیاست انجام می‌شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر نسبت به این کار اقدام شود.

حیدری به ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثاینه تصفیه خانه آب اردبیل اشاره کرد و افزود: مصرف ما در استان ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه است که این امر ایجاب می‌کند تا تصفیه خانه دوم و یا مکمل تصفیه خانه سد یامچی را تأسیس کنیم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: برج آبگیر سد یامچی در حال اتمام است و ما توانستیم با زوم بندی کامل استان افت فشار را در برخی از مناطق کنترل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از تدوین برنامه جامع آب تا افق ۲۵ سال خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با استفاده صحیح از منابع آب بتوانیم مشکل اصلی استان در بخش کمبود آب را مرتفع کنیم.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید