اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ۱۳ تیرماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، هند امروز سه شنبه اعلام کرد که اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) ۴ جولای (سه شنبه، ۱۳ تیر ماه) در این کشور برگزاری می‌شود.

بر اساس اعلام این رسانه، نشست مذکور به صورت مجازی به ریاست «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ که در سمرقند (ازبکستان) برگزار شد، ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفت.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی و اوراسیایی است که در قالب یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی در شهر شانگهای چین در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ توسط ۶ کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

پس از آن، هند و پاکستان نیز در ۹ ژوئن ۲۰۱۷ در نشست آستانه به عنوان اعضای کامل به این سازمان پیوستند.

در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ۲۵ شهریور ماه سال گذشته، عضویت رسمی ایران در این سازمان اعلام شد.

در ابتدای این نشست، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رئیس جمهور ازبکستان اعلام شد که با تشویق حاضران همراه شد.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هر ساله با محوریت موضوع راهبرد همکاری‌های چندجانبه و حوزه‌های اولویت‌دار توسعه، رسیدگی به موضوعات مهم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی اعضا برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور کشورمان در جریان این سفر با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این اجلاس نیز دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید