کد خبر: 411920
۰
۰
نسخه چاپی

چشم انداز مهم آینده طلا و دلار

به گزارش سایت طلا، وبگاه مارکِتس اینسایدِر، در گزارشی آورده است:

از نظر بیشترِ بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، در حال حاضر طلا به‌عنوان دارایی ذخیره اهمیت بیشتری یافته است؛ این موضوع نشان می‌دهد روند دلارزدایی در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، ۶۲ درصد از بانک‌ها انتظار دارند طلا در پنج سال آینده سهم بیشتری از کل ذخایر را به خود اختصاص دهد در حالی که سال گذشته، این میزان، ۴۶ درصد بود.

این بررسی همچنین نشان داد که نیمی از بانک‌های مرکزی انتظار دارند دلار طی پنج سال، ۴۰ تا ۵۰ درصد از ذخایر را تشکیل دهد؛ این در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی، که دلار ۵۱ درصد و طلا ۱۵ درصد از ذخایر را تشکیل می‌داد، نشان‌دهنده کاهش است.

چشم انداز مهم آینده طلا و دلار

در گزارش شورای جهانی طلا آمده است: افزایش ذخایر طلا جای تعجب ندارد؛ زیرا میزان نرخ بهره، نگرانی از تورم و ریسک‌های ژئوپلیتیک، همچنان مانند سال گذشته، عوامل اصلی در تصمیم‌گیری‌های مدیریت ذخایر بانک‌های مرکزی هستند.

بانک‌های مرکزی به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته (که باعث شد تحریم‌هایی علیه مسکو اِعمال و دارایی‌های ارز خارجی این کشور مسدود شود)، به‌ شدت طلا می‌خرند.

این باعث شده است که کشورهای بیشتری تلاش کنند آسیب‌پذیری اقتصاد خود را در برابر دلار کاهش دهند و طلا به‌عنوان جایگزین برتر دلار ظاهر شود.

این روند در سال جاری ادامه یافته است؛ زیرا در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی، در مقایسه با سال گذشته، ۱۷۶ درصد افزایش یافته است؛ با این حال، بین چشم‌انداز بانک‌های مرکزی در کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه اختلاف وجود دارد و کشورهای نوظهور به نقش طلا در آینده خوش‌بین‌تر هستند؛ به عنوان مثال، بانک‌های مرکزی کشورهای نوظهور انتظار داشتند ذخایر دلار کاهش یابد؛ در حالی که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته پیش‌بینی کردند که سطح ذخیره دلار بدون تغییر باقی بماند.

شورای جهانی طلا در گزارش خود نوشت: بانک‌های مرکزیِ بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، نگرانی‌های مداوم خود را درباره تأثیر ژئوپلیتیک بر تصمیم‌های مدیریت ذخایر خود ابراز کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها، طلا را راهی برای مدیریت این ریسک‌ها ارزیابی می‌کنند.

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید

چشم انداز مهم آینده طلا و دلار
منبع:

سایت طلا

چهارشنبه 10 خرداد 1402 ساعت 15:26

https://www.tgju.org/news/2628215

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید