کد خبر: 412051
۰
۰
نسخه چاپی

آماده ارتقای سطح مبادلات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق هستیم

به گزارش اقتصادآینده نیوز محمدطیب صحرایی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک بین کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق، تلاش برای راه اندازی حمل و نقل مشترک زمینی، تسهیل در صادرات با تاکید بر تولیدات صنعتی کرمانشاه، ایجاد اشتراکات حداکثری در ضوابط گمرکی دو طرف در توسعه مراودات بسیار مؤثر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کرمانشاه میزبان سه هزار دانشجوی مهمان خارجی است و امکان افزایش این تعداد نیز وجود دارد که این امر ظرفیت خوبی برای انواع همکاری‌های علمی با اقلیم کردستان عراق است.

صحرایی ادامه داد: کرمانشاه در سه زمینه اساسی دارای ظرفیت‌های ویژه و چشمگیری است به طوری که در صنعت و معدن با ۱۲۰ میلیون تن تولید صنعتی، ۲۰ میلیون تن تولید معدنی، ۵ میلیون تن تولید کشاورزی ظرفیت قابل توجهی در راستای توسعه ارتباطات با اقلیم کردستان عراق دارد.

استاندار کرمانشاه اظهار کرد: این استان ۲ هزار و ۲۰۰ اثر گردشگری و تاریخی ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت برای توسعه گردشگری با اقلیم کردستان عراق استفاده کرد.

صحرایی گفت: علاوه بر آن، حوزه‌های ورزشی، درمان و آموزش پزشکی، گردشگری سلامت و حوزه عمرانی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری ۲ طرف هستند.

وی با قدردانی از برگزار کنندگان این نشست تاکید کرد: امیدوارم این نشست تقویتی برای همکاری‌های همه جانبه در ۲ سوی مرز باشد.

نخستین نشست استانداران مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آئین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیأت‌های بلند پایه‌ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه‌های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید