کد خبر: 465601
۱
۰
نسخه چاپی

پیشگامی روابط عمومی در تعامل با رسانه ها

سيد محی الدین حسینی ارسنجانی مدیر روابط عمومی نماینده مجلس - روزنامه نگار

پیشگامی روابط عمومی در تعامل با رسانه ها

وقتی سخن از روابط عمومی درمحافل خبری و اطلاع رسانی به میان می آید و در بین فعالان رسانه ها از روابط عمومی برتر و ایده آل صحبت میشود یکی از مهمترین شاخصه ها را باید به نوع تعامل مدیر روابط عمومی ادارات و کارشناسان وی با مردم و مراجعین و اصحاب رسانه و همکاران اداری خود دانست.یک روابط عمومی موفق در یک اداره پیشرو باید در اصلاح و تقویت روابط دو یا چند جانبه خود با مجموعه های مرتبط با آن ارگان بکوشد و ارتباطات مستمر با عموم و توام با تقویت دانش شغلی و سواد رسانه ای خویش را مد نظر داشته باشد.اینکه مدیر روابط عمومی یک نهاد و یا یک اداره و سازمان اداری و حتی روابط عمومی یک شرکت و اداره خصوصی ارتباطاتش با رسانه ها  صرفا برای انتشار خبر مدیر آن ارگان یا صرفا پوشش مناسب تر اخبار و فعالیتهای حوزه کارشناسان و معاونین اداره خود باشد را نمیتوان روابط عمومی موفق و  تعامل کننده با رسانه ها دانست.بلکه این شیوه از کار یعنی ارتباطات حضوری و تلفنی مدیران روابط عمومی ادارات با رسانه ها تنها یک کار از دهها کار مرتبط با روابط عمومیها در برابر فعالین رسانه هاست.
تلاش برای آموختن و آموزش دادن در حیطه شغلی و تعامل دو سویه علمی و آموزشی و کاری و کمک به بهبود روابط اجتماعی میتواند مدیران روابط عمومیهای ادارات را در ذهن و ضمیر مدیران مسئول رسانه ها فردی کار آمد جلوه دهد.همه جانبه نگری مسئولان و کارشناسان روابط عمومیهای ادارات با رسانه ها بویژه در نوع ارتباط گیری و همکاری دو طرفه،حذف برخی توقعات زائد و به دور از منطق از رسانه ها،راه را برای تعامل هر چه بهتر روابط عمومی ارگان با رسانه ها هموارتر میکند.
رسانه ها به جز الزام مدیران و روابط عمومیهایشان به پاسخگویی در برابر پرسشهای پیش آمده برای مردم و تمکین آنان در مسیر تنویر افکار عمومی توقع دیگری از ادارات خصوصا از مدیران و روابط عمومیها ندارند. خصوصیت دیگر روابط عمومی خوب در تعامل با رسانه ها توجه آنان به اقتصاد رسانه هاست.رسانه بدون توجه به معیشت پرسنل و بدون در نظر گرفتن تکریم و منزلت اجتماعی پرسنل خود نمیتواند خدمات دهی مناسبی به ادارات و بازتاب اخبار و فعالیتهای آنان داشته باشد.بنابراین روابط عمومی یک طرفه که قصدش بهره گیری صرف از توان و ظرفیت خبری رسانه هاست نمیتواند روابط عمومی موفقی باشد.نوع رفتار و نگاه و گفتار و اقدامات روابط عمومیها در نوع ارائه خدمات از سوی رسانه ها به روابط عمومیها و دریافت امتیازات خبری و رسانه ای و اطلاع رسانی از ناحیه خود روابط عمومیها مهم و‌ موثر است.
امیدوارم روابط عمومیها و رسانه ای ها هر دو با همفکری و هم اندیشی توامان خدماتی متقابل به هم داشته باشند تا بتوانند هر دو در راستای اقناع افکار عمومی گام بردارند.نکته نهایی اینکه در مسیر کار و فعالیت روابط عمومیها بیشتر مدیران و کارشناسان روابط عمومیها هستند که نیازمند رسانه ها و فعالان رسانه ای هستند تا اینکه رسانه ها به روابط عمومیها وابسته باشند به همین منظور پا پیش نهادن روابط عمومیها برای رسیدن به اهداف نهایی و عملکردی لازم است فضای همدلی و همراهی با رسانه ها را بیش از پیش هموار و تلطیف نمایند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید