به گزارش اقتصادآینده نیوز، آموزش و پرورش زیربنای توسعه است و سرمایه گذاری دولت در عرصه تربیت و علم آموزی ارتباط مستقیمی با بدرقه چالش های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد. بدین معنا که هر چقدر در آموزش و پرورش هزینه کنیم به مقیاس بسیار کمتری نیازمند صرف هزینه در سایر زمینه ها هستیم.
سلسله آسیب های اجتماعی و بحران هایی که ریشه در فقر فرهنگ عمومی دارند از آبشخور غفلت هایی سیراب می شوند که در دوران کودکی و نوجوانی نهفته است. بسیاری از معتادان متجاهر، افراد بی خانمان، بزهکاران و در آسیب دیدگان اجتماعی از قطار تحصیل بازمانده اند و زندگی بسیاری را به تباهی کشانده اند.
گسترش زیرساخت های آموزشی نقش ارزنده ای در تعالی جامعه دارد و در پرتو آموزش و پرورش هدفمند، منسجم، متعهد و کارآزموده می توان به آینده میهن امید بست. با همه این تفاسیر با مشکلات عدیده ای در حوزه آموزش و پرورش هستیم. معلمان از درآمدهای ناعادلانه به حق گلایمند هستند و این در حالی است که زیرساخت های آموزشی هم با سرانه های جمعیتی همخوانی ندارند. به موازات این ها، گسترش زیرساخت های آموزشی هم با بحران محرومیت روبرو هستند و توزیع نامناسب امکانات به ترک تحصیل انجامیده است.
با این مقدمه گروه گزارش اقتصادآینده نگاهی بر فقر زیرساخت های آموزشی در استان فارس دارد. اگرچه آمار محرومیت فارس از استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و سایر مناطق کم برخوردار کمتر است، اما با توحه به حضور خیران و پیشینه این دیار در زمینه علم و ادب این کاستی ها توجیه پذیر نیست.
در همین زمینه استاندار فارس موضوع عدالت آموزشی را در نظام تعلیم و تربیت، یکی از مسائل مورد توجه رهبری عنوان کرد و گفت: آینده کشور از مسیر تعلیم و تربیت میگذرد. حسینعلی امیری با اشاره به آمار وضعیت مدارس استان گفت: ۶۶۵ مدرسه استان فارس در حوزه نهضت توسعه عدالت آموزشی قرار میگیرد که این نیازمند اعتبار بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است. وی افزود: اهتمام ویژه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به تعلیم و تربیت و توجه رئیسجمهور به آموزش، نشان دهنده اهمیت این موضوع است که منجر به شکلگیری نهضت توسعه عدالت آموزشی و پرورشی شده است.
استاندار فارس با بیان اینکه نهضت توسعه عدالت آموزشی مردمپایه است، گفت: هر گاه موضوع آموزش و پرورش فرزندان این مرز و بوم در میان باشد، مشارکتهای مردمی به حداکثر میرسد و میتوان امیدوار بود که این نهضت به نتیجه مطلوب منجر شود. امیری با تأکید بر ضرورت برنامهریزیهای کمی و مبتنی بر اطلاعات آماری تصریح کرد: در استان فارس ۸۵۰۰ مدرسه وجود دارد که از این تعداد ۶۶۵ مدرسه در شیراز و سایر شهرستانهای فارس در حوزه نهضت توسعه عدالت آموزشی قرار میگیرد که نیازمند اعتباری بالغ بر ۶.۰۶ هزار میلیارد تومان است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم در این زمینه گفت: در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم، تعداد ۶۲۲ مدرسه در استان تا پایان سال احداث و به بهره برداری می رسد.
محسن کلاری اظهار کرد: امیدواریم با تحقق اهداف این نهضت، مدارس ناایمن ، کانکسی و سنگی در سراسر استان فارس پایان یابد. وی افزود: نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی اتفاق مبارکی است که توسط دکتر پزشکیان؛ رییس جمهور کشورمان در حال اجراست.
کلاری تصریح کرد: در این نهضت تنها مدرسه سازی هدف نیست بلکه این طرح مقدمه ای برای تحقق ساحت های مختلف تربیتی دیگر است. مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: قرارگاه های جهادی در راستای همکاری مردم و سایر نهادها با آموزش و پرورش در امر مدرسه سازی ایجاد شده است.وی اضافه کرد: در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی تعداد ۶۲۲ مدرسه تا پایان احداث و به بهره برداری می رسد.
در همین راستا، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس با بیان اینکه هماکنون ۲۵۵ مدرسه سنگی در این استان فعال است، گفت: برنامهریزی برای جمعآوری این مدارس انجام شده است.
محمدخلیل خرد افزود: جمعآوری مدارس سنگی مورد توجه ویژه رئیس جمهور قرار دارد و طی ماههای گذشته برنامه ریزیهای ابتدایی برای جمع آوری این مدارس از سطح استان فارس انجام شده است.وی بیان کرد: با اینکه پروژه جمعآوری و جایگزین کردن مدارس سنگی به طور معمول طی یک بازه سه ساله طرحریزی میشود، اما برنامهریزی شده تا این پروژه طی یکسال در فارس به سرانجام برسد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس ادامه داد: برنامه ریزی برای جایگزین کردن ۲۵۵ مدرسه سنگی فارس، اکنون در مرحله جانمایی، نهایی کردن نقشهها و محاسبات است و پس از این مرحله وارد فاز اجرایی میشویم.
خرد با بیان اینکه جمعآوری مدارس سنگی برای همیشه، اتفاق فوقالعادهای است که حتما عملی میشود، اضافه کرد: این پروژه به کمک اعتبارات دولتی، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بنیاد برکت اجرایی خواهد شد. وی گفت: استانداردسازی مدارس و جمعآوری مدارس کانکسی اقدام دیگری بود که در سال جاری به سرانجام رسید و تا پایان آذر ماه ۱۴۰۳، جشن پایان مدارس کانکسی فارس برگزار میشود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس افزود: در این برنامه، ۸۲ مدرسه کانکسی مستقل که دارای بیش از ۱۰ دانش آموز بودند جمعآوری شد. خرد ادامه داد: جمعآوری مدارس کانکسی شامل مدارس ثابت الحاقی که در حیاط مدرسه برای افزایش فضا از یک واحد کانکس استفاده کردهاند نمیشود، بلکه مدارس مستقل مد نظر بوده است. او اضافه کرد: به منظور استانداردسازی فضای آموزشی مدارس، امسال ۳۹۰ میلیارد ریال وسایل سرمازا و گرمارا برای تعدیل هوا تامین و به مدارس سراسر استان ارسال شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس با اشاره به افتتاح ۵۳ زمین چمن مصنوعی، سه سالن ورزشی و یک استخر در ابتدای سال تحصیلی جاری گفت: تا پایان سال نیز شمار قابل توجهی از فضاهای ورزشی آماده و به دانشآموزان تحویل میشود. وی اضافه کرد: به منظور بهسازی و ایمنسازی فضای آموزشی فارس، از ابتدای ۱۴۰۳ تا کنون ۱۶۰ هزار متر مربع حیاط مدارس آسفالت شده و ۱۳۵ هزار متر مربع از سقف مدارس نیز ایزوگام شده است.
گزارش: سعیدرضا امیرآبادی
دیدگاه