کد خبر: 361426
۰
۰
نسخه چاپی

جریمه بانکهای استان خراسان شمالی به دلیل عدم تناسب میزان منابع و مصارف/ جذب 98 درصدی بودجه برای پرداخت تسهیلات به افراد تحت کمیته امداد و بهزیستی

دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای خراسان شمالی گفت: باتوجه به محرومیت استان میزان پرداخت تسهیلات بانکهای عضو کمیسیون هماهنگی بانکها همواره از میزان منابع بیشتر است که موجب جریمه بانکها از سوی بانک مرکزی می شود.

به گزارش اقتصاد آینده؛  کمیسیون هماهنگی بانکهای استان خراسان شمالی با عضویت 13 بانک دولتی و خصوصی تشکیل شده است که بانکهای ملی، ملت، مسکن، کشاورزی، رفاه، صادرات، سپه، تجارت، توسعه صادرات، پست بانک، صنعت و معدن، صندوق قرض الحسنه مهر ایران، توسعه تعاون  اعضای آن هستند.

علی اصغر هدایتی، دبیرشورای هماهنگی بانکهای استان خراسان شمالی گفت: منابع بانکهای این کمیسیون با رشد 8.44 درصدی نسبت به سال گذشته در پایان تیر ماه به 189728 هزار میلیارد ریال رسیده است. بانک سپه با 21.5 درصد با توجه به ادغام بانکهای نظامی در آن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و بانک ملی با 12.7 و کشاوری با 11.8 درصد جایگاه بعدی قرار دارند.

هدایتی با اشاره به عدم تناسب میزان منابع و مصارف بانکهای استان گفت: استان ما با توجه به محرومیتی که دارد همواره میزان مصارف ما بیشتر از منابع است و این امر موجب می شود که بانکهای استان توسط بانک مرکزی جریمه شوند.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین سیستم بانکی مصارف نسبت به منابع بانکی نباید از 80 درصد تجاوز کند در حالی که در سال 1400 این نسبت 129 بوده و تا پایان تیرماه 1401 به 131 درصد رسیده است.

علی اصغر هدایتی ادامه داد: در سال گذشته میزان مصرف منابع بانکها  225930 میلیارد ریال بوده است که با افزایش 10.18 درصدی به 248928میلیارد ریال رسیده است.همچنین به ترتیب بانکهای کشاورزی ، ملت و ملی بیشترین مصارف را داشته اند.

هدایتی با اشاره به منابع های ارزی بانک های استان بیان کرد: منابع ارزی استان بسیار اندک است و در مجموع نزدیک به 3 میلیون دلار است، این منابع تا پایان تبر ماه با افزایش 50.5 درصدی نسبت به سال گذشته معادل 920 میلیارد ریال است.

 

قطع پرداخت تسهیلات بانکی با ادامه همین روند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای استان گفت : در صورت ادامه این روند و عدم تناسب میزان منابع و مصارف ، بانک های استان اجازه پرداخت تسهیلات را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: اشخاص حقیقی با میزان سپرده های بالا و صنایع استان میتوانند با انتقال منابع مالی خود به بانکهای استان این تناسب را بهبود ببخشند تا به حد استاندارد سیستم بانکداری برسد.

هدایتی مطالبات  غیر جاری بانکهای استان را نیز یکی دیگر از مشکلات دیگر عنوان کرده و افزود: تا پایان تیر ماه 1401 مطالبات غیرجاری بانکهای استان با افزایش 25.15 درصدی به میزان 6715 میلیارد ریال رسیده است که این مبلغ تسهیلاتی است که مشتریان اقساطش را پرداخت نکرده اند.

وی افزود: تقاضا داریم که دریافت کنندگان تسهیلات اقساطشان را در سررسید های مشخص شده پرداخت کنند تا به نوعی بتوانیم همین منابع را در اختیار دیگر متقاضیان تسهیلاتی بانکی قرار دهیم

علی اغر هدایتی دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای خراسان شمالی

عدم دسترسی به ضامن ، عامل اصلی وجود 7000 متقاضی درصف پرداخت

علی اصغر هدایتی تعداد افراد متقاضی وام ازدواج در صف پرداخت را 7000 مورد عنوان کرده و گفت: در سال 1401 این مقدار نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و علت اصلی آن عدم دسترسی به ضامن است، باتوجه به افزایش مبلغ و مدت زمان بازپرداخت وام ها شرایط برای زوجها سخت کرده است.

 هدایتی افزود: تا کنون 4255 فقره وام ازدواج توسط بانکهای عضو کمیسیون هماهنگی بانکها پرداخت کرده ایم ، در موضوع وام ازدواج هم به محض تکمیل پرونده متقاضی نهایتا تا 72 ساعت بعد وام پرداخت می شود و سیستم بانکی مشکلی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به پرداخت 2782 فقره وام فرزند آوری در استان ادامه داد: بر اساس وظایفی که مشخص شده است، تمام بانکهای دولتی و خصوصی که در سامانه وام فرزند آوری قرار گرفته اند درصورت درخواست و ثبت نام اشخاص باید تسهیلات را به متقاضی پرداخت کنند.

 

120000 میلیارد ریال تعهدات سیستم بانکی در سفر ریاست جمهوری

علی اصغر هدایتی گفت: طی سفر ریاست جمهوری به استان خراسان شمالی، 120000 میلیارد ریال سیستم بانکی متعهد شده است که در سال های 1401 و 1402 تهیلات به طرح هایی که توسط دستگاه های اجرایی تایید می شود پرداخت نماید و این مبلغ میتواند موجب تولید و اشتغال زایی در استان شود.

هدایتی افزود: در سال گذشته در موضوع بند ب تبصره 16 کمیته امداد و بهزیستی بهترین عملکرد را داشته ایم و توانستیم 98 درصد بودجه را برای پرداخت تسهیلات جذب کرده ایم. در سال جدید نیز در بخش وام های بهزیستی و کمیته امداد افزایش خوبی در داشته ایم.

وی ادامه داد: تنها برای کمیته امداد 4500 ریال میلیارد تخصیص اعتبار برای بانکها صورت گرفته که در قالب وام قرض الحسنه با نرخ 4 درصد تا مبلغ 1 میلیارد ریال و اگر به صورت مجتمع باشد تا 20 میلیارد ریال پرداخت می شود.

پایان خبر./

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید