کد خبر: 391103
۰
۰
نسخه چاپی

همه مصائب صنعت مرغداری در لرستان

صادق اسدالهی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به اینکه طی پنج تا شش ماه گذشته در صنعت مرغداری چند مورد بحران را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: اولین بحران در زمان مردمی سازی یارانه‌ها اتفاق افتاد و در این مقطع زمانی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ در سالن‌های مرغداری داشتیم که با بحث مردمی سازی یارانه‌ها و افزایش قیمت مرغ با دپوی حدود هشت هزار تنی مرغ روبرو شدیم.

مرغ‌هایی که روی دست مرغداری‌ها ماند

وی، عنوان کرد: وقتی این امر که در خرداد ماه رخ داد، با همت اداره کل پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ مازاد از تولید کننده ها کردیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بالغ بر دو هزار تن مرغ را خریداری و ذخیره کردیم، افزود: در بحران و مقطع دوم، هزینه‌های تولید مانند هزینه ذرت که حدود دو هزار و ۱۰۰ تومان توسط دولت با ارز ترجیحی به مرغدار پرداخت می‌شد، یک مرتبه با مردمی سازی یارانه‌ها قیمت آن آزاد شد و به تقریباً به ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

اسدالهی، ادامه داد: در این راستا مشکلاتی مانند تأمین سرمایه در گردش را در مرغداری‌ها شاهد بودیم و در چنین شرایطی مرغدار با دپوی مرغ روبرو شده بود.

وی با تاکید بر اینکه چالش دیگر مرغداران در استان این بود که به دلیل افزایش قیمت مرغ، میزان مصرف آن کاهش پیدا کرده بود، گفت: میزان مصرف مرغ گاهاً تا ۳۰ درصد نیز کاهش پیدا کرد.

معاون سازمام جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در این راستا اولین اقدامی که ما در آن مقطع انجام دادیم، جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران و همچنین تأمین سرمایه در گردش برای آنها بود، افزود: در این راستا در همان مقطع اول دو هزار تن گوشت مرغ مازاد را از طریق اداره کل پشتیبانی امور دام از مرغداران خریداری کردیم.

اسدالهی، تصریح کرد: همچنین از دو سرفصل تبصره ۱۸ و مردمی سازی یارانه‌ها اقدام به پرداخت سرمایه در گردش مورد نیاز به مرغداران استان کردیم.

پرداخت سرمایه در گردش به ۲۰۰ مرغداری

وی با بیان اینکه علیرغم پرداخت این تسهیلات باز هم با یک سری مشکلات در مرغداری‌ها مواجه بودیم، گفت: خیلی از مرغداران به سیستم بانکی بدهی داشتند، برخی از مرغداران سررسید گذشته داشتند، برخی دارای چک‌های برگشتی بودند، برخی ضمانت نامه بانکی لازم را نداشتند و ما باید این مشکلات را حل می‌کردیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه با تدابیری که دولت اندیشید، کسانی که دارای چک برگشتی بودند، آنها را فریز کردند، گفت: همچنین آنهایی که ضمانت نامه لازم را نداشتند، برای آنها از ضمانت نامه‌های سابقی که در اختیار بانک‌ها داشتند استفاده شد و تجدید ارزیابی شدند.

اسدالهی با اشاره به اینکه در آن مقطع زمانی سرمایه در گردش مورد نیاز ۲۰۰ مورد از مرغداری‌های استان تأمین شد، گفت: در این راستا بالغ بر ۳۰۷ میلیارد تومان به مرغداری‌ها برای جوجه ریزی پرداخت شد.

وی، ادامه داد: این میزان تسهیلات در یک بازه زمانی دو ماهه به مرغداری‌ها پرداخت شد.

باید کل زنجیره تولید در اختیار تعاونی‌ها و تشکل‌ها قرار گیرد

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه یکی دیگر از چالش‌های مرغداری‌ها، کاهش جوجه ریزی در شهریور ماه بود، ادامه داد: این امر موجب شد تا در مهر ماه با افزایش قیمت مرغ مواجه شویم.

اسدالهی با بیان اینکه در آن مقطع زمانی مرغداران همکاری لازم را با ما داشتند و مرغ را با همان قیمت مصوبی که از سوی دولت اعلام شد در اختیار مردم قرار دادند، تصریح کرد: در حال حاضر نیز قیمت مصوبی که دولت برای خرید مرغ در نظر گرفته حدود ۶۲ تا ۶۳ هزار تومان است و الان مرغ حدود کیلویی ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به پیگیری و مکاتبات صورت گرفته با مسئولان کشوری در این رابطه، بیان داشت: در این راستا مجوز خرید مرغ «آرین» را گرفتیم و تا کنون بیش از هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ را خریداری کردیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه این خرید مرغ به قوت خودش باقی است و این روند ادامه دارد، گفت: منتها رویکرد دولت برای خرید مرغ تا حدودی تغییر کرده و بر اساس مصوبات و اصل ۴۴ قانون اساسی صورت می‌گیرد.

اسدالهی با بیان اینکه در این راستا باید کل زنجیره تولید در اختیار تعاونی‌ها و تشکل‌ها قرار گیرد و دولت تنها پشتیبانی‌های مالی را انجام دهد، افزود: در این راستا مقرر شد اتحادیه تعاونی مرغداران با ۳۰ میلیارد تومانی اعتباری که برای استان در نظر گرفته شده، کار خرید تضمینی مرغ را شروع کند.

اتحادیه‌ها توان ارائه ضمانت‌نامه و وثیقه را ندارند

وی، عنوان کرد: متأسفانه اتحادیه ما دارای مشکلاتی بود و نمی‌توانست وثیقه لازم را تأمین کند، در این راستا ما با همان اقدامات اولیه و مصوبه استانداری، کار جمع آوری مرغ مازاد سایر سویه ها را انجام دادیم، از طرف دیگر پیگیری‌های لازم برای تأمین مالی خرید تضمینی مرغ از طریق بانک کشاورزی در حال انجام است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: تعاونی الیگودرز در این رابطه با همکاری چند مورد از کشتارگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، الان پای کار آمده‌اند، در حال رفع مشکل وثیقه این تعاونی هستیم چرا که باید ۵۰ درصد این مرغ زیر کلید بانک کشاورزی باشد و برای ۵۰ درصد دیگر اتحادیه و تعاونی باید ضمانت نامه ارائه بدهد که متأسفانه ساختار تعاونی‌های ما، قوی نیستند که بتوانند ضمانت نامه‌های لازم را ارائه بدهند.

اسدالهی با اشاره به پیگیری برای رفع مشکل ضمانت نامه تعاونی الیگودرز، بیان داشت: یکی از مشکلاتی که ما برای خرید تضمینی مرغ با آن مواجه هستیم، کمبود فضای سردخانه‌ای است.

کمبود فضای سردخانه‌ای در لرستان

وی با تاکید بر اینکه ماهانه هفت هزار تن تولید مرغ در استان داریم و حداقل باید سه ماه بتوانیم ظرفیت سردخانه‌ای داشته باشیم و کل مرغ مازاد مرغداران را جمع آوری کنیم، گفت: متأسفانه کل ظرفیت سردخانه‌های بخش خصوصی استان بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: نیاز استان ایجاد ۱۵ تا ۲۰ هزار تن فضای سردخانه‌ای در استان است.

اسدالهی با باین اینکه این کمبود فضای سردخانه‌ای، کار ما را برای خرید تضمینی مرغ با مشکل روبرو کرده است، افزود: استفاده از فضای سردخانه برخی از کارخانه‌ها، ارسال مرغ مازاد استان به سردخانه سایر استان‌ها در این راستا انجام شده است.

وی، گفت: برای ایجاد این زیرساخت در استان به یک بازه زمانی دو تا سه ساله نیاز داریم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات این بوده که هنوز استان‌های همجوار لرستان اقدام به خرید تضمینی مرغ نکرده‌اند، گفت: در این راستا در جلسه معاونین منطقه چهار کشور بر تسریع در خرید تضمینی مرغ تاکید شد.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید