کد خبر: 457746
۰
۰
نسخه چاپی

رقص خیره کننده آب و گل‌های نیلوفری در سراب نیلوفر کرمانشاه

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آرزو کرمی: کرمانشاه یکی از کهن‌ترین استان‌های ایران که در دوران باستان با نام‌هایی چون الیپی، کامبادن و قرمسین شناخته می‌شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفت. کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال ۲۷۹ هجری قمری توسط بان فقیه همدانی در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.

استان کرمانشاه یکی از استان‌های غربی کشور با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفری است که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور را دارد. از نظر وسعت هفدهمین استان کشور به شمار می‌رود، که از سمت شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن حدود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این استان با داشتن ۴۲۰۰ اثر تاریخی که نیمی از آنها به ثبت ملی رسیده، سومین استان غنی کشور از نظر تعدد آثار تاریخی است که آن را در صدر پُر جاذبه‌ترین مناطق کشور قرار داده است. تعدد آثار تاریخی، وجود طبیعت بکر و زیبا، سراب‌ها و چشمه‌های خروشان، خوراک‌های رنگارنگ و خوش طعم، صنایع دستی غنی، آداب و رسوم کهن و اصیل، تنوع آب و هوایی و حتی یادمان‌های دفاع مقدس تنها بخشی از جاذبه‌های کرمانشاه برای گردشگران است.

اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه‌ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی‌ها و جاذبه‌های کم نظیری از تاریخ و میراث کهن کشورمان رو به رو می‌شوید که می‌تواند مقصدی جذاب و خاطره انگیز برای مهمان خود باشد. لذا خبرگزاری مهر قصد دارد طی ایام نوروز ۱۴۰۳ به ارائه گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، ملی و… در استان کرمانشاه بپردازد.

جاذبه‌های دیدنی شهر کرمانشاه فقط به مجموعه بیستون، مجسمه‌های باستانی، کلیساهای پر رمز و راز و مراکز خرید و مکان‌های مذهبی متعدد محدود نمی‌شود، بلکه چشمه‌ها و سراب‌های خروشان این استان نیز از مکان‌های دیدنی و مدهوش‌کننده محسوب می‌شوند که حیف است در سفرهای نوروزی به کرمانشاه تجربه بازدید از آن‌ها را از دست بدهید.

رقص خیره کننده آب و گل‌های نیلوفری در سراب نیلوفر


استان زیبای کرمانشاه را بیشتر افراد به جاذبه‌های تاریخی معروف آن می‌شناسند؛ اما این استان سرسبز و کوهستانی جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز در دل خود دارد. یکی از این جاذبه‌های طبیعی مهم کرمانشاه، مجموعه تفریحی توریستی سراب نیلوفر است که بسیاری از مسافران را به بازدید از خود فرا می‌خواند.

سراب نیلوفر نماد مقدس زندگی و مظهر صلح و صفا

سراب نیلوفر دریاچه کوچکی در حاشیه روستایی به همین نام، در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است. این دریاچه در ابتدای منطقه «سنجابی» و در دامنه کوه‌های «کماجار» واقع شده است.

این دریاچه‌ای طبیعی با وسعت ۱.۳۳۱ هکتاری نزدیک به ۲۵ متر عمق دارد و در بعضی قسمت به بیش از ۳۲ متر می‌رسد. سراب زیبای نیلوفر دارای چند چشمه جوشان در کف و اطراف است که آب این سراب را تأمین می‌کند. آب آن آنچنان زلال است که ساقه گل‌های نیلوفر از زیر آن به وضوح نمایان است. این سراب دارای غارهای زیر زمینی نیز هست.

سراب نیلوفر مملو از گل‌های نیلوفر آبی است که در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برمی‌آورند و سطح زیادی از آن را می‌پوشانند. آب این دریاچه نوعی مواد معدنی خاص دارد که شرایط رشد این گل را فراهم می‌کند.

نیلوفر یکی از زیباترین گل‌ها، به دلیل تقدسی که دارد، دارای جایگاه ویژه‌ای در بین سایر گل‌ها است و زیباترین مجموعه آن را در سرآب نیلوفر کرمانشاه می‌توان به نظاره نشست. گل نیلوفر با وجود اینکه در آب‌های راکد رشد می‌کند اما نماد زندگی، مظهر صلح و صفا و هدیه‌ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن بوده است.

افسانه دفن گنجینه شاه ساسانی در اعماق سرآب نیلوفر

دریاچه سرآب نیلوفر در گذشته جایگاه و تقدس ویژه‌ای داشته است و همین امر سبب شده تا افسانه‌های بسیاری در مورد آن میان مردم محلی نقل شود که شنیدن این افسانه‌ها خالی از لطف نیست. طبق مشهورترین افسانه قدیمی؛ گنجینه‌ای توسط خسرو پرویز پادشاه ساسانی در اعماق این سرآب مخفی شده است.

رقص خیره کننده آب و گل‌های نیلوفری در سراب نیلوفر

سرآب نیلوفر یکی از زیست‌بوم‌های مهم انواع ماهی، مرغ ماهی‌خوار و غازهای وحشی به شمار می‌رود. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصل زمستان به این سرآب مهاجرت می‌کنند و همین موضوع این منطقه را به یکی از مقاصد پرنده نگری ایران تبدیل کرده است.

با وزش نسیم و حرکت آب، گل‌های نیلوفر آبی به رقص درآمده و اوج آرامش را به انسان می‌بخشند و منظره زیبایی را می‌آفریند که موجب خلق سوژه‌ای عالی برای عکاسان جلوه‌های ناب طبیعی می‌شود و همین ویژگی هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی دریاچه سرآب نیلوفر می‌کشاند.

عکاسی از منظره زیبای این دریاچه جزو تفریحات به‌یادماندنی برای گردشگران به حساب می‌آید و بهترین زمان برای عکاسی نیز کمی پس از ظهر است چرا که در این زمان تابش نور آفتاب سبب مشخص شدن ساقه‌های نیلوفر در آب می‌شود و عکس‌های زیبایی را می‌توان ثبت کرد. طبیعت دشت و کوه‌های اطراف سرآب نیلوفر نیز بسیار دیدنی هستند و می‌توان پس از بازدید از دریاچه در این مناطق به قدم زدن و گشت‌وگذار پرداخت و از هوای پاک آن لذت برد.

جلوه بی‌نظیری از گل‌های نیلوفری و تلالو نور خورشید در نظاره سراب نیلوفر

تماشای گل‌های خاص نیلوفر، منظره غروب خورشید، تلالو نور آفتاب و نشستن در کنار دریاچه، از مهم‌ترین تفریحات سراب نیلوفر هستند؛ با این وجود امکانات دیگری در مجموعه فراهم است. در فصول گرم سال شنا کردن در آب زلال این دریاچه بسیار لذت‌بخش است و با این کار می‌توان گل‌های نیلوفری را نیز از نزدیک لمس کرد.

قایق‌هایی در اطراف دریاچه سرآب نیلوفر برای تفریح خانواده‌ها آماده هستند که مسافران را از کنار گل‌های نیلوفر می‌گذراند، البته این امکان تنها تا قبل از تاریک شدن هوا فراهم است. در کنار جاده کرمانشاه به سرآب نیلوفر نیز مسیر مخصوصی برای دوچرخه‌سواری به طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد و از این نظر مورد توجه علاقه‌مندان به دوچرخه سواری قرار گرفته است.

رقص خیره کننده آب و گل‌های نیلوفری در سراب نیلوفر

سرآب نیلوفر مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت با خانواده و قایق سواری به شمار می‌رود. اطراف دریاچه فضاسازی شده و امکان چادر زدن و پیک‌نیک وجود دارد. این سرآب طی ایام تعطیل و جمعه‌ها، میزبان حدود پنج هزار نفر از گردشگران است و با توجه به حضور بالای خانواده‌ها در این مجموعه گردشگری، امکانات رفاهی دیگری همچون آلاچیق و باربیکیو، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه، نیمکت و پارکینگ در اطراف دریاچه فراهم شده است.

ترکیب آب‌وهوای مطبوع و منظره دلپذیر در هیچ کجا تکرار نمی‌شود

یکی از گردشگرانی که سرآب زیبای نیلوفر را مقصد گذراندن اوقاتی خوش به همراه خانواده اش انتخاب کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر این سرآب را منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: با توجه به امکانات رفاهی و دیگر شرایط یک جاهای دیدنی، فضایی مناسب برای تفریح و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی است.

محمدرضا زارعی ادامه داد: شاید تفریحاتی که در اینجا وجود دارد خیلی متنوع و خاص نباشند و در نگاه اول گردشگران را جذب نکنند، اما ترکیب آب‌وهوای خوب، منظره دلپذیر و معاشرت دوستانه در اینجا هیچ وقت تکراری نخواهد شد.

وی افزود: یکی از تفریحاتی که می‌توان در بازدید از سرآب نیلوفر کرمانشاه تجربه کرد، قایق سواری با قایق پدالی در این دریاچه زیبا است. در فصل‌های گرم سال، سطح سرآب نیلوفر پوشیده از گل‌های نیلوفر سپید است، فضایی منحصر به‌فرد و رویایی برای گردشگران ایجاد می‌کند.

رقص خیره کننده آب و گل‌های نیلوفری در سراب نیلوفر

وی با انتقاد از اینکه آنگونه که باید و شاید برای حفظ حیات آبی این دریاچه توسط مسئولان ذیربط تلاش نمی‌شود، تاکید کرد: شاید امکانات رفاهی و تفریحی سرآب نیلوفر خیلی زیاد نباشد، اما ارزش بازدید از این میراث طبیعی برای طبیعت‌گردها بیشتر از این حرف‌ها است.

گفتنی است، سرآب نیلوفر ۵۵ اُمین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

اقتصادآینده نیوز منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید