کد خبر: 377035
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کمک‌ها و هزینه‌های اوقاف باید با ایجاد یک سامانه الکترونیکی، ساماندهی و شفاف شود

به گزارش ایرنا؛ «بهمن امیری‌مقدم» سه‌شنبه شب در نشست شورای اداری اداره کل اوقاف و امور خیریه‌ استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مجموعه اوقاف باید تلاش کنند کمک‌ها، بسته های کمک معیشتی و اهدایی به دست افراد مستحق برسد، گفت: برخی افراد با ایجاد ارتباط، همزمان از چند مرکز مانند بهزیستی، کمیته امداد و اوقاف و سایر دستگاه ها کمک دریافت می کنند در حالیکه برخی از افراد نیازمند از این حمایت‌ها بی نصیب هستند.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در زمینه وقف و فعالیت های این حوزه تاکید کرد و افزود: باید با تشویق مردم به ارائه اطلاعات موقوفات شناسایی نشده، امکان شناسایی و احیای دوباره آن‌ها را فراهم کرد.

امیری‌مقدم بر ضرورت برنامه‌ریزی مدون از سوی اوقاف تاکید کرد و گفت: این مجموعه باید در زمینه کمک های حمایتی به حوزه‌های مختلف، نحوه هزینه درآمد حاصل از موقوفات و برگزاری نشست های قرآنی، گزارش عملکرد خود را به مردم ارایه کند.

وی تاکید کرد: ستاد عملیاتی پیگیری موقوفات استان باید تشکیل شود و این ستاد مشخص کند چه میزان موقوفه در استان داریم و در هر شهرستان چه تعداد از این موقوفات زیر نظر اوقاف اداره می شود. 

استاندار کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه بقاع متبرکه باید کانون ترویج فرهنگ مشارکت در امور خیریه‌ باشند، تصریح کرد: باید با محوریت بقاع متبرکه، فرهنگ مشارکت در امور خیر در میان مردم را ترویج کرد و اگر اطلاع رسانی مناسبی در مورد کارهای صورت گرفته انجام شود، بی گمان مردم استقبال خواهند شد.

امیری مقدم عنوان کرد: سنت وقف در آیین اسلام جایگاه بسیار والایی دارد و ثواب اخروی این موقوفات برای واقف تا ابد جاری است.

وی همچنین خواهان کمک به برگزاری کلاس های قرآنی در محلات شد و گفت: اداره اوقاف رونق فعالیت های قرآنی در منازل را جزو اولویت های کاری خویش قرار دهد.

استاندار کرمانشاه گفت: برگزاری‌ مسابقات قرائت قرآن در سطح ملی و بین المللی در استان به تقویت فضای معنوی و تشویق جوانان برای گرایش بیشتر آن ها به معنویات کمک می کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: اسناد اوقافی جنبه تاریخی دارند و باید به بهترین شکل ممکن نگهداری شوند و با انتشار در قالب یک کتاب، در دسترس عموم قرار گیرند.

وی همچنین تاکید کرد: بقعه سید فاطمه باید به یک مرکز فرهنگی و دینی پویا و فعال در مرکز کلانشهر کرمانشاه تبدیل شود.

امیری‌مقدم همچنین از خدمات رسانی مجموعه اوقاف به زوار حسینی در ایام اربعین تجلیل کرد و گفت: بازگشایی مرز خسروی و تردد زوار حسینی علاوه بر ایجاد یک نشاط معنوی در فضای استان به رونق اقتصادی استان و به ویژه شهر قصرشیرین بسیار کمک کرد به گونه ای که رونق ایجاد شده حتی از ایام عید نوروز هم بیشتر بود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد زوار مرز مهران از شهر کرمانشاه می گذرند در ادامه گفت: خوشبختانه مهمان‌نوازی کرمانشاهی ها  از زوار اربعین بسیار شایسته بود و همه از آن رضایت داشتند.

استان کرمانشاه دارای ۶۷ بقعه متبرکه و ۲ هزار و ۹ موقوفه منتفعی و انتفاعی با ۵۲ هزار و ۴۲۳ رقبه است، یکی از بزرگترین موقوفات استان کرمانشاه موقوفه مرحوم حاج شیخ عبدالاحد کرکوکی با بیش از ۲۲ هزار رقبه است.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.